Kuudesluokkalaisten nuorten sosiodigitaalinen osallistuminen, kiinnostuksen kohteet ja kouluhyvinvointi

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten kuudesluokkalaiset nuoret osallistuvat sosiodigitaaliseen toimintaan sekä onko sukupuolten tai eri asioista kiinnostuneiden nuorten välillä eroja sosiodigitaalisessa osallistumisessa. Lisäksi selvitetään, miten sosiodigitaalinen osallistuminen on yhteydessä TVT-taitoihin ja -asenteisiin, koulumenestykseen ja kouluhyvinvointiin. Sosiodigitaalisella osallistumisella tarkoitetaan sosiaalista toimintaa, joka kuitenkin välittyy digitaalisin välinein. Tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kuudesluokkalaiset raportoivat toimivansa teknologian välityksellä pääasiassa sosiaalisen “hengailun” parissa, ja vain pieni osa nuorista raportoi osallistuvansa vaativampaan, luovaan toimintaan. Tyttöjen ja poikien välillä ei sosiaalisen hengailun suhteen ollut eroja, mutta pojat raportoivat pelaavansa enemmän. Eri asioista kiinnostuneiden nuorten tieto- ja viestintäteknologian käyttötavoissa ei löydetty suuria eroja. Esimerkiksi liikunnasta kiinnostuneet nuoret raportoivat toimivansa yhtä monipuolisesti teknologian parissa kuin muut ikätoverinsa. Aktiivinen sosiodigitaalinen osallistuminen näyttäisi olevan yhteydessä alhaisempaan koulumenestykseen, kouluinnostukseen ja kouluarvostukseen ja vastaavasti voimakkaampaan koulu-uupumukseen. Esitämmekin, että nuorten arjen käytäntöjen ja koulukäytäntöjen välillä voi olla kuilu, joka saattaa heikentää joidenkin nuorten opiskelumotivaatiota ja hyvinvointia.
Bidragets översatta titelSixth-graders’ socio-digital participation, interests and academic well-being
Originalspråkfinska
TidskriftKasvatus
Volym45
Nummer5
Sidor (från-till)429-443
Antal sidor15
ISSN0022-927X
StatusPublicerad - dec. 2014
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här