Kuvaileva kirjallisuuskatsaus virtuaalitodellisuuksien lisäarvosta ammattikasvatuksen kentällä

Pauli J Huotari, Suvi Toivonen, Joni Lämsä, Raija Hämäläinen

Forskningsoutput: TidskriftsbidragÖversiktsartikelPeer review

Sammanfattning

Tarkastelemme tässä katsausartikkelissa
virtuaalitodellisuusteknologian (VR) hyödyntämistä ammattikasvatuksen kentällä
viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tavoitteenamme on selvittää, minkälaista
empiiristä tutkimusta aiheesta on tehty ja
minkälaista lisäarvoa VR tuottaa ammattikasvatukselle 13 tutkimusartikkelin perusteella. Tulosten perusteella tutkimus VR:n
hyödyntämisestä ammattikasvatuksessa
on yhtäältä lisääntynyt, mutta toisaalta empiirisiä tuloksia on vielä suhteellisen vähän.
Tutkimus on toistaiseksi keskittynyt käyttökokemuksiin erilaisia VR-sovelluksia hyödynnettäessä. Havaitsemamme lisäarvo
liittyy erityisesti reaalimaailman rajoitusten
ylittämiseen ja erilaisten oppimisprosessien keskeisten tekijöiden vahvistamiseen.
Toiminnallisuus, tunteet ja mahdollisuudet
ohjata oppimisprosesseja nousivat voimakkaimmin esiin lisäarvon kategorioina. Jatkotutkimusta tarvitaan erityisesti VR:n soveltamisen pidempiaikaisista vaikutuksista
oppimiseen sekä VR:n vaikutuksista erilaisten yksilöiden oppimistuloksiin ja oppimisprosesseihin.
Originalspråkfinska
TidskriftAmmattikasvatuksen aikakauskirja
Volym22
Utgåva2
Sidor (från-till)12-30
Antal sidor18
ISSN1456-7989
StatusPublicerad - 2020
MoE-publikationstypA2 Granska artikel i en vetenskaplig tidskrift

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här