Sammanfattning
Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietoja, taitoja, arvoja, asenteita ja tahtoa, jotka luovat pohjan yksilön elinikäiselle oppimiselle ja yhteiskunnassa toimimiselle. Pyrkimys laaja-alaisen osaamisen kehittämiseen yhdistää suomalaista koulutusjärjestelmää varhaiskasvatuksesta lukioon. Mutta miten vaikkapa ajattelua ja oppimaan oppimista voisi opettaa? Entä kuinka arvioida monilukutaitoa?
Laaja-alainen osaaminen koulussa syventyy perinteiset oppiainerajat ylittävien yleisten taitojen oppimiseen ja kehittämiseen osana päivittäistä koulutyötä. Laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueisiin paneudutaan erityisesti perusopetuksen näkökulmasta. Avaamalla aihepiirin teoreettista, historiallista ja koulutuspoliittista taustaa teos auttaa ymmärtämään, mikä on laaja-alaisen osaamisen merkitys muuttuvassa maailmassa ja miten opetussuunnitelmissa määriteltyjä yleisiä tavoitteita voidaan käytännössä toteuttaa.
Kirjassa suunnataan myös katse kohti tulevaa ja tutkitaan laaja-alaisena osaajana kehittymistä peruskoulun vaihtoehtoisissa tulevaisuuksissa.
Laaja-alainen osaaminen koulussa syventyy perinteiset oppiainerajat ylittävien yleisten taitojen oppimiseen ja kehittämiseen osana päivittäistä koulutyötä. Laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueisiin paneudutaan erityisesti perusopetuksen näkökulmasta. Avaamalla aihepiirin teoreettista, historiallista ja koulutuspoliittista taustaa teos auttaa ymmärtämään, mikä on laaja-alaisen osaamisen merkitys muuttuvassa maailmassa ja miten opetussuunnitelmissa määriteltyjä yleisiä tavoitteita voidaan käytännössä toteuttaa.
Kirjassa suunnataan myös katse kohti tulevaa ja tutkitaan laaja-alaisena osaajana kehittymistä peruskoulun vaihtoehtoisissa tulevaisuuksissa.
Originalspråk | finska |
---|
Förlag | Gaudeamus |
---|---|
Antal sidor | 424 |
ISBN (tryckt) | 978-952-345-156-8 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-345-742-3 |
Status | Publicerad - 26 apr. 2022 |
MoE-publikationstyp | C2 Redigerade böcker |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik