Landskampen: Nokia vs Ericsson i svensk och finsk press

Forskningsoutput: Bok/rapportBokVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Ericsson och Nokia har blivit nationella symboler och deras framgångar och motgångar följs med stort intresse på båda sidor om Ålands hav. Men hur kritisk och oberoende är egentligen ekonomijournalisternas bevakning av denna ”landskamp”? Och hur skiljer sig den svenska rapporteringen från den finländska?

Nokia och Ericsson är ständigt bevakade av ekonomijournalister i och utanför Norden. På uppdrag av Institutet för Mediestudier har den finländske tv-reportern och medieforskaren Carl-Gustav Lindén gjort en jämförande studie av mediebevakningen under två för företagen dramatiska perioder. Medan Nokia under ett decennium var mediernas gunstling tvingades Ericsson mitt i ett ekonomiskt stålbad utstå skoningslös mediekritik. Våren 2004 var rollerna i det närmaste ombytta. Osårbara Nokia befann sig i ett chocktillstånd. Carl-Gustav Lindén menar att journalisterna har svårt att få verklig insyn i Ericsson och Nokia och att bolagen styr mediernas rapportering i hög och ibland avgörande grad. Författaren har också funnit klara skillnader mellan ekonomijournalistiken i Finland och Sverige. Han finner skäl att kritisera bägge riktningarna. Den svenska kritiska journalistiken har manipulativa drag. Den finskas auktoritetstro är i sin tur så stark att Nokia närmast ostört kan förverkliga sin PR-strategi.
Originalspråksvenska
UtgivningsortStockholm
FörlagInstitutet för mediestudier
Antal sidor154
ISBN (tryckt)91-7055-331-9
StatusPublicerad - 2005
MoE-publikationstypC1 Separata vetenskapliga böcker

Citera det här