Lapsen oikeus uskontoon Virossa: Uskonnonopetus muutoksissa

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKonferensbidragVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Uskonnonopetuksella oli Virossa satojen vuosien perinne koulun oppiaineena. Neuvostoaikana yhteiskunnan kasvatusjärjestelmän perustaksi tuotiin tieteellinen ateismi, jonka seurauksena uskonto ja kirkko syrjäytettiin yhteiskunnassa ja ihmisten elämässä. Viro on ollut jälleen itsenäinen kaksikymmentä vuotta, mutta neuvostoajan luomat asenteet heijastuvat yhä ennakkoluuloina kirkkoa ja uskonnonopetusta kohtaan.

Uskonnonopetuksen asema Viron kouluissa on vahvistunut vuonna 2010 hy-väksyttyjen uusien opetussuunnitelmien myötä. Uskonto sai laillisen aseman kouluille pakollisena ja oppilaille vapaaehtoisena oppiaineena. Uskonto, usundiõpetus, määritellään ei-tunnustukselliseksi, olemukseltaan ekumeeniseksi oppiaineeksi.

Tässä artikkelissa pohditaan uskonnonopetuksen asemaa postsosialistisessa yhteiskunnassa. Alussa luodaan katsaus Viron historiaan, neuvostoajan seku-larisaatioon ja uskonnon pakkoprivatisoimiseen. Tavoitteena on tuoda Itäisen Euroopan näkökulma sekularisoituvaan ja monikulttuuriseen uskonnonopetuksen keskusteluun.
Originalspråkfinska
Titel på gästpublikationAinedidaktiikka ja koulutuspolitiikka : Ainedidaktiikan symposiumi 2012
RedaktörerSara Routarinne, Liisa Tainio, Kalle Juuti
Antal sidor15
UtgivningsortHelsinki
FörlagHelsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos
Utgivningsdatum2013
Sidor150-164
ISBN (elektroniskt)978-952-10-7869-9
StatusPublicerad - 2013
MoE-publikationstypA4 Artikel i en konferenspublikation
EvenemangAinedidaktiikan symposiumi: Ainedidaktiikka ja koulutuspolitiikka - Helsinki, Finland
Varaktighet: 10 feb 201210 feb 2012
Konferensnummer: 2012

Publikationsserier

NamnTutkimuksia
Nummer343
ISSN (elektroniskt)1799-2508

Vetenskapsgrenar

  • 614 Teologi

Citera det här