Leikin ammattilaiset

Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona

Jonna Kangas (Redaktör), Elina Fonsén (Redaktör), Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona, syksy 2017

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi eller special utgåvaVetenskaplig

Sammanfattning

Tämä teos pohjautuu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan varhaiskasvatuksen maisteriopintojen opintojakson Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona tavoitteisiin. Opintojaksossa tarkastellaan leikkiä eri tieteenalojen kautta niin ilmiönä kuin leikkiin liittyvien erilaisten merkityksen kautta. Tavoitteena on tuottaa opiskelijoille taitoa ymmärtää ja analysoida leikkiä erilaisista teoreettisista näkökulmista ja käytännössä soveltaa, tuottaa ja uusintaa leikkiä, ymmärtäen sen merkitys lasten sosiaalisille suhteille, oppimiselle ja kehitykselle. Opintojakso tähtää leikin syvällisempään ymmärtämiseen ja leikin laadun parantamiseen sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämiseen. Useat tutkimukset ovat osoittanut, että vaikka varhaiskasvatuksen työntekijät tietävät leikin merkityksen pienten lasten oppimiselle ja osallisuudelle, jää leikin pedagoginen tukeminen käytännössä heikolle tasolle varhaiskasvatuksen arjessa (Kangas & Brotheus 2017; Hujala ja Fonsén 2010; 2012; Hujala, Fonsén & Elo 2012). Leikkiä on myös kehitetty hankkeissa ja projekteissa (kuten VKK-Metron leikin kehittämishankkeessa 2013-2015; Osallisuusverkosto 2012-2016, MLL:n leikkipäivä -hanke), joiden pitkäaikainen vaikuttavuus varhaiskasvatuksen käytänteisiin jää kuitenkin ohueksi ja lyhytaikaiseksi. Pitempiaikainen leikin kehittäminen vaatiikin syvällistä teoreettista ymmärrystä leikin ilmiökentästä, jotta varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri voi muuttua ja kehittyä. Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona opintokokonaisuus pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen ja vahvistamaan varhaiskasvatuksen tulevien asiantuntijoiden osaamista. Tämän julkaisun kautta haluamme jakaa tätä asiantuntijuutta myös muille varhaiskasvatuksen toimijoille. Käsillä oleva kirja on jaettu kolmeen osaan artikkelien tarkastelukulman mukaan. Ensimmäisessä osassa kirjoittajat tarkastelevat leikkiin liittyviä kriittisiä ja monitulkintaisia näkökulmia. Toisessa osassa keskitytään leikin ja leikillisten menetelmien käyttöön oppimisen osa-alueiden parissa ja viimeisessä osassa paneudutaan lastentarhanopettajan ja muiden leikin ammattilaisten rooliin leikissä.
Originalspråkfinska
UtgivningsortHelsinki
FörlagHelsingin yliopisto
Antal sidor192
ISBN (elektroniskt)978-951-51-4063-0
StatusPublicerad - 2018
MoE-publikationstypD6 Redigerade professionella böcker

Publikationsserier

NamnOpettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut
FörlagHelsingin yliopisto

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här

Kangas, J. (Red.), Fonsén, E. (Red.), & Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona, syksy 2017 (2018). Leikin ammattilaiset: Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona. (Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut). Helsinki: Helsingin yliopisto.
Kangas, Jonna (Redaktör) ; Fonsén, Elina (Redaktör) ; Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona, syksy 2017. / Leikin ammattilaiset : Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona. Helsinki : Helsingin yliopisto, 2018. 192 s. (Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut).
@book{5a0641fe307c49c6978226696d0fc522,
title = "Leikin ammattilaiset: Leikki ilmi{\"o}n{\"a} ja varhaiskasvatuksen keskeisen{\"a} toimintamuotona",
abstract = "T{\"a}m{\"a} teos pohjautuu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan varhaiskasvatuksen maisteriopintojen opintojakson Leikki ilmi{\"o}n{\"a} ja varhaiskasvatuksen keskeisen{\"a} toimintamuotona tavoitteisiin. Opintojaksossa tarkastellaan leikki{\"a} eri tieteenalojen kautta niin ilmi{\"o}n{\"a} kuin leikkiin liittyvien erilaisten merkityksen kautta. Tavoitteena on tuottaa opiskelijoille taitoa ymm{\"a}rt{\"a}{\"a} ja analysoida leikki{\"a} erilaisista teoreettisista n{\"a}k{\"o}kulmista ja k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} soveltaa, tuottaa ja uusintaa leikki{\"a}, ymm{\"a}rt{\"a}en sen merkitys lasten sosiaalisille suhteille, oppimiselle ja kehitykselle. Opintojakso t{\"a}ht{\"a}{\"a} leikin syv{\"a}llisemp{\"a}{\"a}n ymm{\"a}rt{\"a}miseen ja leikin laadun parantamiseen sek{\"a} varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehitt{\"a}miseen. Useat tutkimukset ovat osoittanut, ett{\"a} vaikka varhaiskasvatuksen ty{\"o}ntekij{\"a}t tiet{\"a}v{\"a}t leikin merkityksen pienten lasten oppimiselle ja osallisuudelle, j{\"a}{\"a} leikin pedagoginen tukeminen k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} heikolle tasolle varhaiskasvatuksen arjessa (Kangas & Brotheus 2017; Hujala ja Fons{\'e}n 2010; 2012; Hujala, Fons{\'e}n & Elo 2012). Leikki{\"a} on my{\"o}s kehitetty hankkeissa ja projekteissa (kuten VKK-Metron leikin kehitt{\"a}mishankkeessa 2013-2015; Osallisuusverkosto 2012-2016, MLL:n leikkip{\"a}iv{\"a} -hanke), joiden pitk{\"a}aikainen vaikuttavuus varhaiskasvatuksen k{\"a}yt{\"a}nteisiin j{\"a}{\"a} kuitenkin ohueksi ja lyhytaikaiseksi. Pitempiaikainen leikin kehitt{\"a}minen vaatiikin syv{\"a}llist{\"a} teoreettista ymm{\"a}rryst{\"a} leikin ilmi{\"o}kent{\"a}st{\"a}, jotta varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri voi muuttua ja kehitty{\"a}. Leikki ilmi{\"o}n{\"a} ja varhaiskasvatuksen keskeisen{\"a} toimintamuotona opintokokonaisuus pyrkii vastaamaan t{\"a}h{\"a}n tarpeeseen ja vahvistamaan varhaiskasvatuksen tulevien asiantuntijoiden osaamista. T{\"a}m{\"a}n julkaisun kautta haluamme jakaa t{\"a}t{\"a} asiantuntijuutta my{\"o}s muille varhaiskasvatuksen toimijoille. K{\"a}sill{\"a} oleva kirja on jaettu kolmeen osaan artikkelien tarkastelukulman mukaan. Ensimm{\"a}isess{\"a} osassa kirjoittajat tarkastelevat leikkiin liittyvi{\"a} kriittisi{\"a} ja monitulkintaisia n{\"a}k{\"o}kulmia. Toisessa osassa keskityt{\"a}{\"a}n leikin ja leikillisten menetelmien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n oppimisen osa-alueiden parissa ja viimeisess{\"a} osassa paneudutaan lastentarhanopettajan ja muiden leikin ammattilaisten rooliin leikiss{\"a}.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, Varhaiskasvatus, leikki, pedagogiikka",
author = "{Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmi{\"o}n{\"a} ja varhaiskasvatuksen keskeisen{\"a} toimintamuotona, syksy 2017}",
editor = "Jonna Kangas and Elina Fons{\'e}n",
year = "2018",
language = "suomi",
series = "Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut",
publisher = "Helsingin yliopisto",
address = "Suomi",

}

Kangas, J (red.), Fonsén, E (red.) & Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona, syksy 2017 2018, Leikin ammattilaiset: Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona. Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut, Helsingin yliopisto, Helsinki.

Leikin ammattilaiset : Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona. / Kangas, Jonna (Redaktör); Fonsén, Elina (Redaktör); Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona, syksy 2017.

Helsinki : Helsingin yliopisto, 2018. 192 s. (Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut).

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi eller special utgåvaVetenskaplig

TY - BOOK

T1 - Leikin ammattilaiset

T2 - Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona

AU - Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona, syksy 2017

A2 - Kangas, Jonna

A2 - Fonsén, Elina

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Tämä teos pohjautuu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan varhaiskasvatuksen maisteriopintojen opintojakson Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona tavoitteisiin. Opintojaksossa tarkastellaan leikkiä eri tieteenalojen kautta niin ilmiönä kuin leikkiin liittyvien erilaisten merkityksen kautta. Tavoitteena on tuottaa opiskelijoille taitoa ymmärtää ja analysoida leikkiä erilaisista teoreettisista näkökulmista ja käytännössä soveltaa, tuottaa ja uusintaa leikkiä, ymmärtäen sen merkitys lasten sosiaalisille suhteille, oppimiselle ja kehitykselle. Opintojakso tähtää leikin syvällisempään ymmärtämiseen ja leikin laadun parantamiseen sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämiseen. Useat tutkimukset ovat osoittanut, että vaikka varhaiskasvatuksen työntekijät tietävät leikin merkityksen pienten lasten oppimiselle ja osallisuudelle, jää leikin pedagoginen tukeminen käytännössä heikolle tasolle varhaiskasvatuksen arjessa (Kangas & Brotheus 2017; Hujala ja Fonsén 2010; 2012; Hujala, Fonsén & Elo 2012). Leikkiä on myös kehitetty hankkeissa ja projekteissa (kuten VKK-Metron leikin kehittämishankkeessa 2013-2015; Osallisuusverkosto 2012-2016, MLL:n leikkipäivä -hanke), joiden pitkäaikainen vaikuttavuus varhaiskasvatuksen käytänteisiin jää kuitenkin ohueksi ja lyhytaikaiseksi. Pitempiaikainen leikin kehittäminen vaatiikin syvällistä teoreettista ymmärrystä leikin ilmiökentästä, jotta varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri voi muuttua ja kehittyä. Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona opintokokonaisuus pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen ja vahvistamaan varhaiskasvatuksen tulevien asiantuntijoiden osaamista. Tämän julkaisun kautta haluamme jakaa tätä asiantuntijuutta myös muille varhaiskasvatuksen toimijoille. Käsillä oleva kirja on jaettu kolmeen osaan artikkelien tarkastelukulman mukaan. Ensimmäisessä osassa kirjoittajat tarkastelevat leikkiin liittyviä kriittisiä ja monitulkintaisia näkökulmia. Toisessa osassa keskitytään leikin ja leikillisten menetelmien käyttöön oppimisen osa-alueiden parissa ja viimeisessä osassa paneudutaan lastentarhanopettajan ja muiden leikin ammattilaisten rooliin leikissä.

AB - Tämä teos pohjautuu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan varhaiskasvatuksen maisteriopintojen opintojakson Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona tavoitteisiin. Opintojaksossa tarkastellaan leikkiä eri tieteenalojen kautta niin ilmiönä kuin leikkiin liittyvien erilaisten merkityksen kautta. Tavoitteena on tuottaa opiskelijoille taitoa ymmärtää ja analysoida leikkiä erilaisista teoreettisista näkökulmista ja käytännössä soveltaa, tuottaa ja uusintaa leikkiä, ymmärtäen sen merkitys lasten sosiaalisille suhteille, oppimiselle ja kehitykselle. Opintojakso tähtää leikin syvällisempään ymmärtämiseen ja leikin laadun parantamiseen sekä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämiseen. Useat tutkimukset ovat osoittanut, että vaikka varhaiskasvatuksen työntekijät tietävät leikin merkityksen pienten lasten oppimiselle ja osallisuudelle, jää leikin pedagoginen tukeminen käytännössä heikolle tasolle varhaiskasvatuksen arjessa (Kangas & Brotheus 2017; Hujala ja Fonsén 2010; 2012; Hujala, Fonsén & Elo 2012). Leikkiä on myös kehitetty hankkeissa ja projekteissa (kuten VKK-Metron leikin kehittämishankkeessa 2013-2015; Osallisuusverkosto 2012-2016, MLL:n leikkipäivä -hanke), joiden pitkäaikainen vaikuttavuus varhaiskasvatuksen käytänteisiin jää kuitenkin ohueksi ja lyhytaikaiseksi. Pitempiaikainen leikin kehittäminen vaatiikin syvällistä teoreettista ymmärrystä leikin ilmiökentästä, jotta varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri voi muuttua ja kehittyä. Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona opintokokonaisuus pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen ja vahvistamaan varhaiskasvatuksen tulevien asiantuntijoiden osaamista. Tämän julkaisun kautta haluamme jakaa tätä asiantuntijuutta myös muille varhaiskasvatuksen toimijoille. Käsillä oleva kirja on jaettu kolmeen osaan artikkelien tarkastelukulman mukaan. Ensimmäisessä osassa kirjoittajat tarkastelevat leikkiin liittyviä kriittisiä ja monitulkintaisia näkökulmia. Toisessa osassa keskitytään leikin ja leikillisten menetelmien käyttöön oppimisen osa-alueiden parissa ja viimeisessä osassa paneudutaan lastentarhanopettajan ja muiden leikin ammattilaisten rooliin leikissä.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - Varhaiskasvatus

KW - leikki

KW - pedagogiikka

M3 - Kokoomateos tai erikoisnumero

T3 - Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut

BT - Leikin ammattilaiset

PB - Helsingin yliopisto

CY - Helsinki

ER -

Kangas J, (ed.), Fonsén E, (ed.), Maisteriopiskelijat kurssilta Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona, syksy 2017. Leikin ammattilaiset: Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen keskeisenä toimintamuotona. Helsinki: Helsingin yliopisto, 2018. 192 s. (Opettajankoulutuslaitoksen muut julkaisut).