Sammanfattning
Denna artikel undersöker hur konceptkartor kan utformas baserat på forskarens beskrivningar som ett tillvägagångssätt för att använda systemtänkande (ST) i naturvetenskaplig utbildning för att skildra den systemiska naturen av kemisters utvecklingsarbete på lösningar relaterade till hållbarhet. Hållbarhet kan inte uppnås utan ett systemiskt tillvägagångssätt som tar hänsyn till alla områden av välbefinnande och ekonomi – ekologiska, sociala och ekonomiska. Naturvetenskaplig utbildning måste svara på denna utmaning på ett lämpligt sätt och hitta effektiva sätt att inkludera ST-tillvägagångssättet. Data samlades in från tre halvstrukturerade, djupgående intervjuer med kemister. Analysen utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys och modellering av de systemiska strukturerna i konceptkartor enligt kemisternas beskrivningar. Resultaten visar att autentiska berättelser om kemisters utvecklingsarbete kan användas som material i en konceptkartövning för att avslöja flera ST-element och lärandemål, inklusive hävstänger och fördröjningar, som inte har presenterats i tidigare övningar. Kemisternas beskrivningar visade sig också ta itu med utmaningen med hållbarhetsutbildning genom att skildra en holistisk och mångdimensionell bild av verkligheten där utvecklingsarbetet utförs. Dessutom identifierades alla tre hållbarhetsdomäner. De ekonomiska och industriella perspektiven var särskilt värdefulla ur naturvetenskapligt utbildningssynpunkt.
Bidragets översatta titel | Lektioner för hållbar naturvetenskaplig utbildning: En studie om kemisters användning av systemtänkande inom ekologiska, ekonomiska och sociala sammanhang |
---|---|
Originalspråk | engelska |
Tidskrift | Education Sciences |
Volym | 14 |
Nummer | 7 |
Antal sidor | 26 |
ISSN | 2227-7102 |
DOI | |
Status | Publicerad - 2024 |
MoE-publikationstyp | A1 Tidskriftsartikel-refererad |
Vetenskapsgrenar
- 116 Kemi