Lukion ensimmäinen yhteinen matematiikan kurssi – mielekästä ja merkityksellistä?

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion matematiikan opettajien ja opiskelijoiden ensikokemuksia kaikille yhteisestä matematiikan kurssista MAY1. Aineisto kerättiin keväällä 2017 sähköisellä kyselyllä. Kyselyyn vastasi 1 560 opiskelijaa ja 46 opettajaa 36 lukiosta eri puolilta Suomea. Aineiston perusteella kurssi ei tavoitteistaan huolimatta lisännyt pitkän matematiikan opiskelijoiden määrää. Kurssi koettiin kertaavana, laajana ja vaikeana, eikä se näyttänyt muuttavan opiskelijoiden kuvaa matematiikasta. Eräs keskeinen yksittäinen tekijä pitkän matematiikan ennakkoon valinneiden ja valintaansa vaihtaneiden kohdalla näytti olevan peruskoulun matematiikan päättöarvosanan ja kurssiarvosanan välinen ero.
Originalspråkfinska
TidskriftFMSERA Journal
Volym2
Nummer1
Sidor (från-till)57-65
Antal sidor9
ISSN2490-158X
StatusPublicerad - 18 dec. 2018
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här