Lukion ensimmäisen yhteisen matematiikan kurssin vaikutukset matematiikkavalintaan

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Lukiomatematiikan ensimmäisen kurssin yhtenä tavoitteena on lisätä pitkän matematiikan oppimäärän valintaa lukio-opinnoissa. Matematiikkavalinnan taustalla näyttävät kuitenkin vaikuttavan myös korkeakouluvalinnat. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme MAY1-kurssia koskevalla kyselyllä, millaisia muutoksia opiskelijoiden matematiikkavalinnoissa on vuosien 2017 ja 2020 välillä, sekä millaisia valintojen taustavaikuttimia vuoden 2020 aineistosta havaitaan. Tuloksina havaitsimme, että pitkän ja lyhyen matematiikan valinnan taustavaikuttimet eroavat toisistaan ja keskeisimmät vaikuttimet ovat opintomenestys, lähipiiri sekä tulevaisuuden tarpeet. Tarkastellen tuloksia motivaatioteorioiden näkökulmista lyhyen matematiikan valinta ei näyttäydy tulevaisuuden valintana, vaan pikemmin nykyhetkeen sijoittuvana oman identiteetin suojaamisen keinona.
Originalspråkfinska
TidskriftFMSERA Journal
Volym2021
Nummer4(2)
Sidor (från-till)19-33
Antal sidor15
ISSN2490-158X
StatusPublicerad - 29 okt. 2021
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här