Sammanfattning
Matematiikan opettamista peruskoulussa usein motivoidaan sillä, että se kehittää analyyttistä ajattelukykyä, ongelmanratkaisutaitoja ja valmistaa oppilaan abstraktiin ajatteluun. Tosiaan, miten muuten selittää toimittajan urasta haaveilevalle oppilaalle, miksi hänen pitää osata derivoida toisen asteen polynomeja? Tässä kirjotuksessa väitän, että opetussuunnitelma ja sen toteutus eivät tue tätä motivaatiota parhaalla mahdollisella tavalla, ja tarjoan vaihtoehtoja. Opetussuunnitelmaa ei noin vain muuteta, ja se jääkin opettajan harrastuneisuuden varaan, miten hän soveltaa opetuksessaan täällä esitettyjä ideoita opetuksessaan tai vaikka ylimääräisissä matematiikkakerhoissa
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | Dimensio |
Volym | 81 |
Nummer | 3 |
Sidor (från-till) | 29-32 |
Antal sidor | 4 |
ISSN | 0782-6648 |
Status | Publicerad - 2017 |
MoE-publikationstyp | E1 Populärvetenskaplig artikel, dagstidnings-/nyhetsartikel |
Vetenskapsgrenar
- 111 Matematik
- 516 Pedagogik