Matemaattisten aiheiden ongelma opetussuunnitelmassa

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelAllmänheten

Sammanfattning

Matematiikan opettamista peruskoulussa usein motivoidaan sillä, että se kehittää analyyttistä ajattelukykyä, ongelmanratkaisutaitoja ja valmistaa oppilaan abstraktiin ajatteluun. Tosiaan, miten muuten selittää toimittajan urasta haaveilevalle oppilaalle, miksi hänen pitää osata derivoida toisen asteen polynomeja? Tässä kirjotuksessa väitän, että opetussuunnitelma ja sen toteutus eivät tue tätä motivaatiota parhaalla mahdollisella tavalla, ja tarjoan vaihtoehtoja. Opetussuunnitelmaa ei noin vain muuteta, ja se jääkin opettajan harrastuneisuuden varaan, miten hän soveltaa opetuksessaan täällä esitettyjä ideoita opetuksessaan tai vaikka ylimääräisissä matematiikkakerhoissa
Originalspråkfinska
TidskriftDimensio
Volym81
Nummer3
Sidor (från-till)29-32
Antal sidor4
ISSN0782-6648
StatusPublicerad - 2017
MoE-publikationstypE1 Populärvetenskaplig artikel, dagstidnings-/nyhetsartikel

Vetenskapsgrenar

  • 111 Matematik
  • 516 Pedagogik

Citera det här