Matematiikassa parhaiten suoriutuneiden oppilaiden ominaispiirteitä

Laura H. L. Niemi, Jari Metsämuuronen

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Matematiikan parhaat osaajat eivät juurikaan eronneet demografisilta tiedoiltaan muista. Vaikka pojat olivat yliedustettuja parhaiden osaajien joukossa, parhaiten suoriutuneiden tyttöjen ja poikien osaaminen oli keskimäärin saman tasoista. Tyypillistä parhaille osaajille on, että he yrittävät ratkaista vaikeimmatkin tehtävät eivätkä jätä puuttuvia tietoja, vaikka eivät osaisikaan ratkaista tehtäviä. Vahvin parhaimpiin osaajiin luokittumista selittävä muuttuja oli se, mitä oppilas aikoo tehdä peruskoulun jälkeen. Erottelevana tekijänä oli se, aikooko oppilas valita pitkän matematiikan vai ei. Kaikkein vaikeimpien tehtävien kokonaispistemäärästä parhaat osaajat ratkaisivat keskimäärin 68 prosenttia, ja kaksi kolmasosaa parhaista osaajista sai vähintään 50 prosenttia maksimipistemäärästä lukion tehtäväsarjoihin valituista lyhyen matematiikan ylioppilaskoetehtävistä. Parhaiden osaajien asennoituminen matematiikkaan oli selvästi positiivisempaa kuin keskiosaajien, mutta tytöt kokivat voimakkaammin negatiivisia tunteita. Toisaalta parhaiten suoriutuneet tytöt pitivät poikiin nähden hieman enemmän matematiikasta ja kokivat matematiikan hyödyllisemmäksi. Parhaiden osaajien osalta toimivimmaksi koettu tapa eriyttää olivat ylöspäin eriytetyt tehtävät. Eriyttämisen keinot selittivät enemmän asennoitumista matematiikkaan kuin osaamista.
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationMatematiikkaa covid-19 -pandemian varjossa IV : Opettajat ja poikkeuksellisen heikosti ja hyvin suoriutuneiden oppilaiden osaaminen ja akateemiset tunteet 9. luokan matematiikan arvioinnissa keväällä 2021
RedaktörerJari Metsämuuronen
Antal sidor27
UtgivningsortHelsinki
FörlagKansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI)
Utgivningsdatum14 dec. 2023
Sidor128-154
ISBN (elektroniskt)978-952-206-827-9
StatusPublicerad - 14 dec. 2023
MoE-publikationstypEj behörig

Publikationsserier

NamnJulkaisut (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Verkkojulkaisu)
FörlagKansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI)
Nummer32
ISSN (elektroniskt)2342-4184

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här