Miten suomen ja ruotsin opettajat käyttäisivät puheen automaattiseen arviointiin kehitettyä työkalua?

Anna von Zansen, Maikki Heijala

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tässä artikkelissa haastattelimme neljää kieltenopettajaa selvittääksemme heidän ensivaikutelmiaan puheen automaattiseen arviointiin kehitetystä työkalusta. Esittelimme opettajille suomen ja ruotsin oppijoille suunnattua pilottiversiota DigiTala-tutkimushankkeen kehittämästä Moodle-työkalusta, joka ensin nauhoittaa oppijan puheen, muuttaa sen tekstiksi, arvioi sen automaattisesti ja lopulta näyttää tulokset oppijalle. Pilottiversiossa oppijalle näytettävä automaattinen palaute on muotoiltu ihmisarvioijien käyttämien analyyttisten ja holististen arviointikriteerien pohjalta. Tutkimuksemme aineisto koostuu neljästä Zoomissa toteutetusta puolistrukturoidusta yksilöhaastattelusta, joiden aikana kielten opettajille esiteltiin työkalua. Haastattelut litteroitiin ja niille tehtiin sisällönanalyysi. Havaitsimme, että automaattista palautetta voidaan hyödyntää merkittävästi kielenoppimisessa ja -opettamisessa. Opettajat kokivat, että työkalun antama arviointipalaute oli ymmärrettävää ja käyttökelpoista, vaikka palaute ei pystykään kattamaan kaikkia puhetuotoksen ulottuvuuksia. Tutkimuksemme tuloksista on hyötyä erityisesti automaattisen arvioinnin sekä suullisen kielitaidon tutkimuksen ja sovellusten saralla.
Originalspråkfinska
TidskriftAFinLA-teema
Volym2023
Nummer15
Sidor (från-till)124–141
Antal sidor17
ISSN2814-6298
DOI
StatusPublicerad - 17 apr. 2023
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 6121 Språkvetenskaper
  • 516 Pedagogik
  • 113 Data- och informationsvetenskap

Citera det här