Sammanfattning
Kun suomalainen televisiotoiminta aloitettiin 1950-luvun puolessa välissä, siinä oli alusta alkaen mukana – ensimmäisten joukossa Euroopassa – mainontaa. Suomalaiset mainostajat (elintarvike-, tupakka-, öljy-, kosmetiikka-, vaatetus- yms. yritykset) ja uuden sukupolven markkinointi- ja mainontaihmiset ymmärsivät pian uuden vallankumouksellisen median merkityksen.
Jukka Kortti tarkastelee tutkimuksessaan Suomen kansainvälisestikin vertailtuna rajua sotien jälkeistä modernisaatiota televisiomainonnan tekemisen ja toteutuksen kautta. Kortti yhdistää 60-luvun murroksessa keskeiset ilmiöt, kulutuksen kasvun ja television.
Kortin tutkimus on samalla matka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja elokuvan tekemisen kehitykseen, jossa 60-luku oli monessa suhteessa merkittävää aikaa. Koska mainonnan tekemät viittailut ovat melkeinpä yhtä laajoja kuin koko yhteiskunta ja kulttuuri, jossa se toimii, kertoo tämä tutkimus laajemminkin Suomen 60-luvusta: sen ideologioista, maailmankuvista, mentaliteeteista ja identiteeteistä. Tutkimus valaisee mm. 60-luvun suomalaisten arkea, sukupuolirepresentaatioita, vaurastumista, amerikkalaistumista, nuorisokulttuuria, kansainvälistymistä, politiikkaa ja taloutta.
Jukka Kortti tarkastelee tutkimuksessaan Suomen kansainvälisestikin vertailtuna rajua sotien jälkeistä modernisaatiota televisiomainonnan tekemisen ja toteutuksen kautta. Kortti yhdistää 60-luvun murroksessa keskeiset ilmiöt, kulutuksen kasvun ja television.
Kortin tutkimus on samalla matka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja elokuvan tekemisen kehitykseen, jossa 60-luku oli monessa suhteessa merkittävää aikaa. Koska mainonnan tekemät viittailut ovat melkeinpä yhtä laajoja kuin koko yhteiskunta ja kulttuuri, jossa se toimii, kertoo tämä tutkimus laajemminkin Suomen 60-luvusta: sen ideologioista, maailmankuvista, mentaliteeteista ja identiteeteistä. Tutkimus valaisee mm. 60-luvun suomalaisten arkea, sukupuolirepresentaatioita, vaurastumista, amerikkalaistumista, nuorisokulttuuria, kansainvälistymistä, politiikkaa ja taloutta.
Originalspråk | finska |
---|
Utgivningsort | Helsinki |
---|---|
Förlag | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
Volym | 2003 |
Utgåva | 1 |
Antal sidor | 455 |
ISBN (tryckt) | 951-746-548-3 |
Status | Publicerad - juni 2003 |
MoE-publikationstyp | C1 Separata vetenskapliga böcker |
Publikationsserier
Namn | Bibliotheca Historica |
---|---|
Förlag | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
Nr. | 80 |
Vetenskapsgrenar
- 5202 Ekonomisk- och socialhistoria
- 615 Historia och arkeologi
- 518 Medie- och kommunikationsvetenskap