Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit. 60-luvun suomalainen televisiomainonta

Forskningsoutput: Bok/rapportBokVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Kun suomalainen televisiotoiminta aloitettiin 1950-luvun puolessa välissä, siinä oli alusta alkaen mukana – ensimmäisten joukossa Euroopassa – mainontaa. Suomalaiset mainostajat (elintarvike-, tupakka-, öljy-, kosmetiikka-, vaatetus- yms. yritykset) ja uuden sukupolven markkinointi- ja mainontaihmiset ymmärsivät pian uuden vallankumouksellisen median merkityksen.

Jukka Kortti tarkastelee tutkimuksessaan Suomen kansainvälisestikin vertailtuna rajua sotien jälkeistä modernisaatiota televisiomainonnan tekemisen ja toteutuksen kautta. Kortti yhdistää 60-luvun murroksessa keskeiset ilmiöt, kulutuksen kasvun ja television.

Kortin tutkimus on samalla matka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja elokuvan tekemisen kehitykseen, jossa 60-luku oli monessa suhteessa merkittävää aikaa. Koska mainonnan tekemät viittailut ovat melkeinpä yhtä laajoja kuin koko yhteiskunta ja kulttuuri, jossa se toimii, kertoo tämä tutkimus laajemminkin Suomen 60-luvusta: sen ideologioista, maailmankuvista, mentaliteeteista ja identiteeteistä. Tutkimus valaisee mm. 60-luvun suomalaisten arkea, sukupuolirepresentaatioita, vaurastumista, amerikkalaistumista, nuorisokulttuuria, kansainvälistymistä, politiikkaa ja taloutta.
Originalspråkfinska
UtgivningsortHelsinki
FörlagSuomalaisen Kirjallisuuden Seura
Volym2003
Utgåva1
Antal sidor455
ISBN (tryckt)951-746-548-3
StatusPublicerad - juni 2003
MoE-publikationstypC1 Separata vetenskapliga böcker

Publikationsserier

NamnBibliotheca Historica
FörlagSuomalaisen Kirjallisuuden Seura
Nr.80

Vetenskapsgrenar

  • 5202 Ekonomisk- och socialhistoria
  • 615 Historia och arkeologi
  • 518 Medie- och kommunikationsvetenskap

Citera det här