Muuttaako ainedidaktinen opintojakso opiskelijoiden käsityksiä aineen opettamisesta? Tutkimus tiedonalalähtöisen historianopetuksen omaksumisesta luokanopettajakoulutuksessa

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Artikkelissa tarkastelemme, millaista historianopetusta luokanopettajaopiskelijat ovat koulussa saaneet ja miten nämä kokemukset vaikuttavat heidän valmiuksiinsa omaksua tiedonalalähtöisen historianopetuksen tavoitteet omaan työhönsä. Tutkimukseen osallistui 20 historiandidaktiikan opintojaksolla ollutta luokanopettajaopiskelijaa. Kohdistimme tarkastelumme kuuteen opiskelijaan heidän koulukokemustensa perusteella: kolme heistä kuvasi historian lempiaineekseen ja kolmelle historia lukeutui koulun epämieluisimpiin oppiaineisiin. Vaikka kaikki heistä hyväksyivät opintojakson ydinsanoman historiallisen ajattelun opettamisen tarpeellisuudesta, historiaa epämieluisena oppiaineena pitäneet olivat haluttomia luopumaan historian sisältöjen ensisijaisuudesta opetuksessaan. Tutkimus herättää kysymään, onko luokanopettajakoulutuksen muutaman opintopisteen laajuisen opintojakson aikana mahdollista luoda kestävä pohja historian opettamiselle tiedonalalähtöisesti.
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationAinedidaktisia tutkimuksia : Aineenopetus ja aiheenopetus
RedaktörerRaili Hildén, Päivi Portaankorva-Koivisto, Toni Mäkipää
Antal sidor17
UtgivningsortHelsinki
FörlagSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Utgivningsdatum2021
Sidor126-142
ISBN (elektroniskt)978-952-5993-33-2
StatusPublicerad - 2021
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Publikationsserier

NamnAinedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja
Nummer20
ISSN (tryckt)1799-9596
ISSN (elektroniskt)1799-960X

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här