@inbook{f6cf1ad61d11427ca917207bd1f0f514,
title = "Muuttaako ainedidaktinen opintojakso opiskelijoiden k{\"a}sityksi{\"a} aineen opettamisesta?: Tutkimus tiedonalal{\"a}ht{\"o}isen historianopetuksen omaksumisesta luokanopettajakoulutuksessa",
abstract = "Artikkelissa tarkastelemme, millaista historianopetusta luokanopettajaopiskelijat ovat koulussa saaneet ja miten n{\"a}m{\"a} kokemukset vaikuttavat heid{\"a}n valmiuksiinsa omaksua tiedonalal{\"a}ht{\"o}isen historianopetuksen tavoitteet omaan ty{\"o}h{\"o}ns{\"a}. Tutkimukseen osallistui 20 historiandidaktiikan opintojaksolla ollutta luokanopettajaopiskelijaa. Kohdistimme tarkastelumme kuuteen opiskelijaan heid{\"a}n koulukokemustensa perusteella: kolme heist{\"a} kuvasi historian lempiaineekseen ja kolmelle historia lukeutui koulun ep{\"a}mieluisimpiin oppiaineisiin. Vaikka kaikki heist{\"a} hyv{\"a}ksyiv{\"a}t opintojakson ydinsanoman historiallisen ajattelun opettamisen tarpeellisuudesta, historiaa ep{\"a}mieluisena oppiaineena pit{\"a}neet olivat haluttomia luopumaan historian sis{\"a}lt{\"o}jen ensisijaisuudesta opetuksessaan. Tutkimus her{\"a}tt{\"a}{\"a} kysym{\"a}{\"a}n, onko luokanopettajakoulutuksen muutaman opintopisteen laajuisen opintojakson aikana mahdollista luoda kest{\"a}v{\"a} pohja historian opettamiselle tiedonalal{\"a}ht{\"o}isesti.",
keywords = "516 Kasvatustieteet",
author = "Jukka Rantala and Amna Khawaja",
year = "2021",
language = "suomi",
series = "Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja",
publisher = "Suomen ainedidaktinen tutkimusseura",
number = "20",
pages = "126--142",
editor = "Raili Hild{\'e}n and P{\"a}ivi Portaankorva-Koivisto and Toni M{\"a}kip{\"a}{\"a}",
booktitle = "Ainedidaktisia tutkimuksia",
address = "Suomi",
}