Nuoret, katsomukset ja hengellisyys koulussa

Bidragets översatta titel: Ungdomar, Världsbilder och Andlighet i skolan

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

I den här artikeln undersöks ungdomars världsbilder och andlighet, särskilt inom ramen för skolan. Allt fler ungdomar anser sig vara icke-religiösa. Trots detta ställer sig ungdomarna positiva till synligheten av religioner i skolan och till att det diskuteras religioner och andra världsbilder i skolan. Resultaten från Ungdomsbarometern visar att skolan spelar en betydande roll i att tillhandahålla kunskap om världsbilder samt som en facilitator för andliga och existentiella funderingar, vilket är viktigt för ungdomar. Särskilt framträder ungdomars existentiella oro för framtiden och en önskan att hjälpa dem som är i en svagare ställning. Detta betonar vikten av att beakta dessa aspekter i undervisningen om världsbilder och mer allmänt i hela skolans kontext.






Bidragets översatta titelUngdomar, Världsbilder och Andlighet i skolan
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationKATSOMUSAIHEITA : NUORISOBAROMETRI 2023
RedaktörerTOMI KIILAKOSKI
Antal sidor23
Volym2023
FörlagOpetus- ja kulttuuriministeriö : Valtion nuorisoneuvosto : Nuorisotutkimusverkosto
Utgivningsdatummaj 2024
Sidor197 - 219
ISBN (tryckt)978-952-372-061-9
ISBN (elektroniskt)978-952-372-062-6
StatusPublicerad - maj 2024
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Publikationsserier

NamnValtion nuorisoneuvoston julkaisuja
Nummer76
ISSN (tryckt)2489-9461
ISSN (elektroniskt)2489-947X

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här