Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Eva Bejerot, Laura Lampi, Tina Forsberg, Raisa Ahtiainen, Lisa Björk, Risto Hotulainen, Karolina Parding, Therese Sehlstedt, Gunilla Westensson

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

En professionsutbildning utmärks av en spänning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning bäst utformas för att förbereda studenter inför yrket. Utifrån tre enkäter, två i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade lärares uppfattning om hur förberedda de var för sitt arbete efter lärarutbildningen. Området metodik och praktik hade tydligast samband med känslan av att vara väl förberedd. I flera områden var de finska respondenterna mer kritiska än de svenska. De många positiva omdömena om den finska lärarutbildningen gjorde att vi förväntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.
Originalspråksvenska
TidskriftArbetsmarknad och Arbetsliv
Volym24 (2018)
Utgåva3-4
Sidor (från-till)66-84
Antal sidor19
ISSN1400-9692
StatusPublicerad - 20 feb 2019
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här

Bejerot, E., Lampi, L., Forsberg, T., Ahtiainen, R., Björk, L., Hotulainen, R., ... Westensson, G. (2019). Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland. Arbetsmarknad och Arbetsliv, 24 (2018)(3-4), 66-84.
Bejerot, Eva ; Lampi, Laura ; Forsberg, Tina ; Ahtiainen, Raisa ; Björk, Lisa ; Hotulainen, Risto ; Parding, Karolina ; Sehlstedt, Therese ; Westensson, Gunilla. / Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland. I: Arbetsmarknad och Arbetsliv. 2019 ; Vol. 24 (2018), Nr. 3-4. s. 66-84.
@article{24fe116f29c1479d9bd3d6022ee75d43,
title = "Nyexaminerade om l{\"a}rarutbildningen i Sverige och i Finland",
abstract = "En professionsutbildning utm{\"a}rks av en sp{\"a}nning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning b{\"a}st utformas f{\"o}r att f{\"o}rbereda studenter inf{\"o}r yrket. Utifr{\aa}n tre enk{\"a}ter, tv{\aa} i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade l{\"a}rares uppfattning om hur f{\"o}rberedda de var f{\"o}r sitt arbete efter l{\"a}rarutbildningen. Omr{\aa}det metodik och praktik hade tydligast samband med k{\"a}nslan av att vara v{\"a}l f{\"o}rberedd. I flera omr{\aa}den var de finska respondenterna mer kritiska {\"a}n de svenska. De m{\aa}nga positiva omd{\"o}mena om den finska l{\"a}rarutbildningen gjorde att vi f{\"o}rv{\"a}ntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.",
keywords = "516 Pedagogik, TEACHER, Teacher Education",
author = "Eva Bejerot and Laura Lampi and Tina Forsberg and Raisa Ahtiainen and Lisa Bj{\"o}rk and Risto Hotulainen and Karolina Parding and Therese Sehlstedt and Gunilla Westensson",
year = "2019",
month = "2",
day = "20",
language = "svenska",
volume = "24 (2018)",
pages = "66--84",
journal = "Arbetsmarknad och Arbetsliv",
issn = "1400-9692",
number = "3-4",

}

Bejerot, E, Lampi, L, Forsberg, T, Ahtiainen, R, Björk, L, Hotulainen, R, Parding, K, Sehlstedt, T & Westensson, G 2019, 'Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland', Arbetsmarknad och Arbetsliv, vol. 24 (2018), nr. 3-4, s. 66-84.

Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland. / Bejerot, Eva; Lampi, Laura; Forsberg, Tina; Ahtiainen, Raisa; Björk, Lisa; Hotulainen, Risto; Parding, Karolina; Sehlstedt, Therese ; Westensson, Gunilla.

I: Arbetsmarknad och Arbetsliv, Vol. 24 (2018), Nr. 3-4, 20.02.2019, s. 66-84.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

TY - JOUR

T1 - Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

AU - Bejerot, Eva

AU - Lampi, Laura

AU - Forsberg, Tina

AU - Ahtiainen, Raisa

AU - Björk, Lisa

AU - Hotulainen, Risto

AU - Parding, Karolina

AU - Sehlstedt, Therese

AU - Westensson, Gunilla

PY - 2019/2/20

Y1 - 2019/2/20

N2 - En professionsutbildning utmärks av en spänning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning bäst utformas för att förbereda studenter inför yrket. Utifrån tre enkäter, två i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade lärares uppfattning om hur förberedda de var för sitt arbete efter lärarutbildningen. Området metodik och praktik hade tydligast samband med känslan av att vara väl förberedd. I flera områden var de finska respondenterna mer kritiska än de svenska. De många positiva omdömena om den finska lärarutbildningen gjorde att vi förväntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.

AB - En professionsutbildning utmärks av en spänning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning bäst utformas för att förbereda studenter inför yrket. Utifrån tre enkäter, två i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade lärares uppfattning om hur förberedda de var för sitt arbete efter lärarutbildningen. Området metodik och praktik hade tydligast samband med känslan av att vara väl förberedd. I flera områden var de finska respondenterna mer kritiska än de svenska. De många positiva omdömena om den finska lärarutbildningen gjorde att vi förväntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.

KW - 516 Pedagogik

KW - TEACHER

KW - Teacher Education

M3 - Artikel

VL - 24 (2018)

SP - 66

EP - 84

JO - Arbetsmarknad och Arbetsliv

JF - Arbetsmarknad och Arbetsliv

SN - 1400-9692

IS - 3-4

ER -