Omahoidon tavoitteiden saavuttamisen edellytyksiä potilaan näkökulmasta: Haastateltavana pitkäaikaissairaiden omahoitomallin palveluja käyttävä potilas

    Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskaplig

    Sammanfattning

    Espoon ja Helsingin terveyskeskuksissa käytössä oleva pitkäaikaissairaiden omahoitomalli on kehitetty pitkäaikaissairaiden potilaiden omahoidon tukemiseksi. ”Hoitomallin lähtökohtana on potilaan omahoito sekä potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisten tiimityö. Hoitomallin keskeisenä tavoitteena on voimaantunut, pitkäaikaissairautensa hoidossa aikaisempaa itsenäisempi ja omatoimisempi potilas, joka on aktiivinen oman terveytensä edistäjä.” (Suurnäkki, Leppäkoski & Pellikka, 2010, 33; ks. myös Saarelma, Lommi, Hemminki, Leppäkoski & Siefen, 2008.)
    Tässä artikkelissa useita pitkäaikaissairauksia sairastava potilas kertoo kokemuksiaan ja näkemyksiään omahoitomallin palvelujen käyttöönotosta ja käytöstä sekä omahoidon ja omahoitomallin palvelujen ja välineiden merkityksestä terveydenhoidolleen. Artikkeli perustuu kirjoittajan toteuttamaan puhelinhaastatteluun, joka kesti tunnin. Haastattelukysymyksiin vastasi noin 70-vuotias 'Alfred', joka on käyttänyt omahoitomallin palveluja kahden vuoden ajan.
    'Alfredin' kokemukset ja näkemykset lisäävät tietämystämme omahoitomallin ja omahoidon välineiden toimivuudesta ja merkityksestä potilaan omahoidolle ja terveydelle. Haastattelu avaa myös potilaan näkökulmaa omahoidon tavoitteiden asettamisesta ja niiden saavuttamisen edellytyksistä.
    Artikkeli perustuu pääosin haastatellun puheeseen, jonka pohjalta kirjoittaja on toimittanut artikkelin pyrkien kuitenkin säilyttämään haastateltavan alkuperäisiä ilmaisuja. Artikkelin loppuun kirjoittaja on koonnut keskeisiä omahoidon saavuttamisen edellytyksiä potilaan haastattelun pohjalta.
    Originalspråkfinska
    TidskriftKonsepti: toimintakonseptin uudistajien verkkolehti
    Volym7
    Nummer1-2
    Sidor (från-till)1-14
    Antal sidor14
    StatusPublicerad - 30 maj 2012
    MoE-publikationstypB1 Artikel i en vetenskaplig tidskrift

    Vetenskapsgrenar

    • 516 Pedagogik

    Citera det här