Opetussuunnitelmatutkimus luokanopettajakoulutuksessa - yhdestä totuudesta moniin totuuksiin.

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opetussuunnitelmatutkimuksen opinnoissa tavoitteena on laajentaa opiskelijoiden opetussuunnitelmaa koskevaa ymmärrystä. Samalla purkautuu käsitys opettajasta yksinomaan opetussuunnitelman toimeenpanijana. Tavoitteeseen pyritään historiallistamalla opetussuunnitelmatutkimusta ja opetussuunnitelmaa, tekemällä näkyväksi opetussuunnitelman kompleksisuutta ja opetussuunnitelmaideologioiden välistä kamppailua sekä osoittamalla arvoneutraalina näyttäytyvän opetussuunnitelman kestämättömyyden. Esitämme yhden tavan toteuttaa opetussuunnitelmatutkimuksen opintoja. Nostamme myös esiin opiskelijoiden opintojaksoon liittyviä ajatuksia, joita olemme keränneet opintojakson jälkeen kahdella pienryhmähaastattelulla. Pyrimme siihen, että opiskelijat alkavat teorian informoimina rakentaa omaa opetussuunnitelmanäkemystään.
Originalspråkfinska
Titel på gästpublikationOpetussuunnitelmatutkimus : keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen
RedaktörerTero Autio, Liisa Hakala, Tiina Kujala
Antal sidor30
UtgivningsortTampere
FörlagTampereen yliopistopaino
Utgivningsdatum22 dec 2017
Sidor161-190
ISBN (tryckt)978-952-03-0634-2
ISBN (elektroniskt)978-952-03-0635-9
StatusPublicerad - 22 dec 2017
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här