Sammanfattning
Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opetussuunnitelmatutkimuksen opinnoissa tavoitteena on laajentaa opiskelijoiden opetussuunnitelmaa koskevaa ymmärrystä. Samalla purkautuu käsitys opettajasta yksinomaan opetussuunnitelman toimeenpanijana. Tavoitteeseen pyritään historiallistamalla opetussuunnitelmatutkimusta ja opetussuunnitelmaa, tekemällä näkyväksi opetussuunnitelman kompleksisuutta ja opetussuunnitelmaideologioiden välistä kamppailua sekä osoittamalla arvoneutraalina näyttäytyvän opetussuunnitelman kestämättömyyden. Esitämme yhden tavan toteuttaa opetussuunnitelmatutkimuksen opintoja. Nostamme myös esiin opiskelijoiden opintojaksoon liittyviä ajatuksia, joita olemme keränneet opintojakson jälkeen kahdella pienryhmähaastattelulla. Pyrimme siihen, että opiskelijat alkavat teorian informoimina rakentaa omaa opetussuunnitelmanäkemystään.
Originalspråk | finska |
---|---|
Titel på värdpublikation | Opetussuunnitelmatutkimus : keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen |
Redaktörer | Tero Autio, Liisa Hakala, Tiina Kujala |
Antal sidor | 30 |
Utgivningsort | Tampere |
Förlag | Tampereen yliopistopaino |
Utgivningsdatum | 22 dec. 2017 |
Sidor | 161-190 |
ISBN (tryckt) | 978-952-03-0634-2 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-03-0635-9 |
Status | Publicerad - 22 dec. 2017 |
MoE-publikationstyp | A3 Del av bok eller annan forskningsbok |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik