TY - BOOK
T1 - Pörssiyhtiöiden omistuksen julkisuus Suomessa
T2 - EU-oikeudellinen selvitys
AU - Marjosola, Heikki Lauri Anttoni
PY - 2018/10/12
Y1 - 2018/10/12
N2 - Selvityksessä kartoitetaan lainsäädännöllisiä keinoja turvata suoran omistuksen tasoinen osakeomistustietojen julkisuus Suomessa. Selvityksessä todetaan, että EU:n arvopaperikeskusasetus 909/2014/EU mahdollistaa ainakin nykymuodossaan niin sanotun suoran omistuksen järjestelmän käytön edellyttämistä suomalaisilta sijoittajilta Suomessa. Suomalaisia sijoittajia koskeva hallintarekisteröintikielto on kuitenkin EU:n perussopimusten näkökulmasta ongelmallinen etenkin siltä osin, kuin kielto rajoittaa ulkomaisten säilytys- ja välityspalveluiden käyttämistä. Oikeuskäytännön perusteella voidaan pitää todennäköisenä, että EU-tuomioistuin pitäisi tällaista hallintarekisteröintikieltoa palveluiden ja pääomien vapaan liikkuvuuden perusteettomana rajoituksena.Ottaen huomioon etenkin EU:ssa käynnissä olevat hankkeet, kuten pääomamarkkinaunionia koskevat suunnitelmat, yhtiöoikeudellisen julkisuusperiaatteen tavoitteita olisi suositeltavampaa pyrkiä edistämään perusvapauksia vähemmän rajoittavilla toimenpiteillä. Tällaisina toimenpiteinä voitaisiin pitää esimerkiksi jo valmistelussa olevia verolakien muutoksia. Lisäksi uuden omistustietoja koskevan kyselyjärjestelmän perustaminen mahdollistaisi omaisuudenhoitotilien käytön ja hallintarekisteröinnin sallimisen suomalaisille sijoittajille ilman, että seurauksena olisi välttämättä osakeomistuksen julkisuusasteen madaltuminen.
AB - Selvityksessä kartoitetaan lainsäädännöllisiä keinoja turvata suoran omistuksen tasoinen osakeomistustietojen julkisuus Suomessa. Selvityksessä todetaan, että EU:n arvopaperikeskusasetus 909/2014/EU mahdollistaa ainakin nykymuodossaan niin sanotun suoran omistuksen järjestelmän käytön edellyttämistä suomalaisilta sijoittajilta Suomessa. Suomalaisia sijoittajia koskeva hallintarekisteröintikielto on kuitenkin EU:n perussopimusten näkökulmasta ongelmallinen etenkin siltä osin, kuin kielto rajoittaa ulkomaisten säilytys- ja välityspalveluiden käyttämistä. Oikeuskäytännön perusteella voidaan pitää todennäköisenä, että EU-tuomioistuin pitäisi tällaista hallintarekisteröintikieltoa palveluiden ja pääomien vapaan liikkuvuuden perusteettomana rajoituksena.Ottaen huomioon etenkin EU:ssa käynnissä olevat hankkeet, kuten pääomamarkkinaunionia koskevat suunnitelmat, yhtiöoikeudellisen julkisuusperiaatteen tavoitteita olisi suositeltavampaa pyrkiä edistämään perusvapauksia vähemmän rajoittavilla toimenpiteillä. Tällaisina toimenpiteinä voitaisiin pitää esimerkiksi jo valmistelussa olevia verolakien muutoksia. Lisäksi uuden omistustietoja koskevan kyselyjärjestelmän perustaminen mahdollistaisi omaisuudenhoitotilien käytön ja hallintarekisteröinnin sallimisen suomalaisille sijoittajille ilman, että seurauksena olisi välttämättä osakeomistuksen julkisuusasteen madaltuminen.
KW - 513 Oikeustiede
M3 - Tutkimusraportti
T3 - Valtiovarainministeriön julkaisu
BT - Pörssiyhtiöiden omistuksen julkisuus Suomessa
PB - Valtiovarainministeriö
CY - Helsinki
ER -