Projekt per år
Sammanfattning
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia vaikutuksia psykologisen joustavuuden ja suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen tähtäävällä verkkomuotoisella interventiolla on yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnille. Tutkimuskysymykset olivat: Millä tavoin opiskelijoiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja stressi, opiskeluun liittyvä uupumus sekä suunnitelmallisen opiskelun taidot ovat yhteydessä? Minkälaisia vaikutuksia interventiolla on edellä mainittuihin ja miten opiskelijoiden uupumusriski jakautuu tutkimuksen aluksi ja lopuksi?
Koe-kontrolliasetelmalla toteutettuun interventiotutkimukseen osallistui 74 yliopisto-opiskelijaa (koeryhmä n=38, kontrolliryhmä n=36). Tutkimuksen aineisto koostui intervention aikana toteutetuista alku- ja loppukyselyistä. Muuttujien yhteyksiä analysoitiin korrelaatioiden avulla, muutoksia toistettujen mittausten t-testillä, toistettujen mittausten varianssianalyysillä (ANOVA) sekä frekvenssitaulukolla.
Tulokset osoittivat, että Kohti parempaa opiskelua –kurssille osallistuneiden koehenkilöiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja suunnitelmallisen opiskelun taidot lisääntyivät, koettu stressi ja opiskeluun liittyvä uupumus vähentyivät. Intervention vaikutuksiin liittyvät tulokset antavat viitteitä siitä, että yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointia on mahdollista tukea verkkointerventiolla yhdistämällä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvat harjoitukset suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen.
Koe-kontrolliasetelmalla toteutettuun interventiotutkimukseen osallistui 74 yliopisto-opiskelijaa (koeryhmä n=38, kontrolliryhmä n=36). Tutkimuksen aineisto koostui intervention aikana toteutetuista alku- ja loppukyselyistä. Muuttujien yhteyksiä analysoitiin korrelaatioiden avulla, muutoksia toistettujen mittausten t-testillä, toistettujen mittausten varianssianalyysillä (ANOVA) sekä frekvenssitaulukolla.
Tulokset osoittivat, että Kohti parempaa opiskelua –kurssille osallistuneiden koehenkilöiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja suunnitelmallisen opiskelun taidot lisääntyivät, koettu stressi ja opiskeluun liittyvä uupumus vähentyivät. Intervention vaikutuksiin liittyvät tulokset antavat viitteitä siitä, että yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointia on mahdollista tukea verkkointerventiolla yhdistämällä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvat harjoitukset suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen.
Originalspråk | finska |
---|---|
Handledare |
|
Utgivningsort | Helsinki |
Förlag | |
Status | Publicerad - 2020 |
MoE-publikationstyp | G2 Masteruppsats, polyteknisk masteruppsats |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Projekt
- 1 Aktiv
-
WELLS - Promoting university students’ well-being and life-long learning
Asikainen, H. (Projektledare), Katajavuori, N. (Deltagare), Räihä, M. K. (Deltagare), Salmela-Aro, K. (Deltagare), Vehkalahti, K. (Deltagare), Tervaniemi, M. (Deltagare), Huotilainen, M. (Deltagare), Nieminen, J. (Deltagare), Coertjens, L. (Deltagare), Yang, Y. (deltagare), Kämper, E. O. O. (deltagare), Lampinen, V. S. (Projektledare) & Balla, V. (Projektledare)
01/01/2019 → …
Projekt: Forskningsprojekt