Julkinen taide osana opiskeluympäristöä: lukiolaisten kokemuksia

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Artikkelissa selvitetään, miten nuoret kokevat julkisen taiteen lukion arjessa.
Tutkimuskohteena ovat norjalaisen Frognin lukion pysyvät nykytaideteokset,
jotka ovat kaikki muodoltaan valoinstallaatioita. Prosenttiperiaatteella
toteutettu teoskokonaisuus Skolelys (2001–2006) sisältää useita teoksia koulun
sisällä ja yhden koulun pihassa. Kanssatutkijoina ovat toimineet lukion toisen
luokan opiskelijat (n=16). Lukiolaisten julkisen taiteen vastaanottoa koulussa
on selvitetty teosten äärellä tutkimushetkellä ja nuorten kokemukset on
analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin taiteen vastaanottotutkimuksen
ja kokonaisvaltaisen oppimisympäristöajattelun näkökulmista. Yksi
prosenttiperiaatteella toteutetun taiteen tavoitteista on tuottaa taide-elämyksiä
ja tehdä mahdolliseksi yllättävänkin taiteen kohtaaminen arjen ympäristöissä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kouluarkkitehtuuriin integroidut julkiset
taideteokset ovat usealle lukiolaiselle kuitenkin taideteoksina huomaamattomia.
Teokset puhuttelivat nuoria lähinnä esteettisellä tasolla. Nuorten mielestä
taideteokset opiskeluympäristössä vaikuttavat heihin tavalla, jota he eivät itse
huomaa. Vaikka nuorten taiteen vastaanotossa ei korostunut teosten taidestatus,
teoskokemukset olivat nuorille pääosin merkittäviä. Tutkimustuloksia voidaan
hyödyntää hiljaisen estetiikan ja arjen estetiikan tutkimuksissa sekä käytännössä
suunniteltaessa uusia ja vuorovaikutteisia oppimisympäristöjä.
Bidragets titel på inmatningsspråkPublic art as part of study environment : experiences of upper secondary school students
Originalspråkfinska
TidskriftNuorisotutkimus
Volym35
Utgåva1-2
Sidor (från-till)55-78
Antal sidor24
ISSN0780-0886
StatusPublicerad - 18 aug 2017
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här