Sammanfattning
Ruoankäytön tieteelliset tutkimusmenetelmät ovat työläitä ja kalliita, eivätkä ne ole hyvin sovellettavissa potilastyöhön tai terveyden edistämiseen. Ruoankäyttötietoa voidaan myös kerätä digitaalisesti esimerkiksi älypuhelinsovelluksella. Useimmat sovellukset on suunnattu yksittäisille kuluttajille painonhallinnan tukemiseen. Terveydenhuollossa digitaaliseen teknologiaan perustuvalla ravitsemusohjauksella voidaan tavoittaa aikaisempaa laajempia väestöryhmiä, ja samalla asiakkaat pääsevät perehtymään ruokavalioonsa matalalla kynnyksellä ja yksilöllisistä lähtökohdista. Digitaalisten sovellusten haasteena on ollut saada käyttäjät jatkamaan riittävän pitkään. Mahdollisuus suoraan vuorovaikutukseen ohjaajan kanssa saattaa olla yksi ratkaisu. Elintarvikeketjujen asiakasetukortti on uusi kiinnostava digitaalinen menetelmä väestöryhmien seuraamiseksi ja mahdollisesti myös analysoitaessa terveyskäyttäytymistä hyvinvointialueilla. Yritykset käyttävät asiakasetukorttien ostotietoja muun muassa valikoimasuunnitteluun ja markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Nykyisin asiakas voi saada myös palautetta ruokaostostensa kotimaisuudesta, ilmastovaikutuksesta tai terveellisyydestä.
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | Duodecim |
Volym | 139 |
Nummer | 18 |
Sidor (från-till) | 1493-1500 |
Antal sidor | 8 |
ISSN | 0012-7183 |
Status | Publicerad - 2023 |
MoE-publikationstyp | A2 Granska artikel i en vetenskaplig tidskrift |
Bibliografisk information
Teema : ravitsemus.Vetenskapsgrenar
- 3143 Nutrition