Projekt per år
Sammanfattning
Kolmessa vuosikymmenessä maisteritasoinen luokanopettajakoulutus on vakiinnuttanut paikkansa yliopistoissa. Luokanopettajan työ on muuttunut selkeästi asiantuntija-ammatiksi, ja opiskelijat ovat hyväksyneet teoreettiset opinnot osaksi koulutustaan. Myös käytäntöorientoineet opettajankouluttajat ovat vähitellen korvautuneet akateemisesti uskottavaa opetusta ja tutkimusta kehittävillä asiantuntijoilla.
Käsillä oleva teos avaa akateemisen opettajankoulutuksen ja opinto-ohjaajakoulutuksen kehittymistä 1970-luvulta 2010-luvulle. Teoksessa käsitellään opettajankoulutuslaitoksissa tehtyjä ratkaisuja, kuvataan opetushenkilökunnan opillista muutosta, opiskelijoiden saaman kontaktiopetuksen vähentämistä sekä koulutuksen tavoitteiden muuttumista opettajan käytännön työn taitojen korostamisesta kohti tutkivan opettajan ihannetta. Teoksessa tarkastellaan Helsingin, Jyväskylän ja Turun yliopistojen luokanopettajan koulutuksia, ja siitä selviää, että yliopistojen erilaisista lähtökohdista huolimatta opettajankoulutukset ovat muuttuneet samansuuntaisesti ja yhtäaikaisesti.
Käsillä oleva teos avaa akateemisen opettajankoulutuksen ja opinto-ohjaajakoulutuksen kehittymistä 1970-luvulta 2010-luvulle. Teoksessa käsitellään opettajankoulutuslaitoksissa tehtyjä ratkaisuja, kuvataan opetushenkilökunnan opillista muutosta, opiskelijoiden saaman kontaktiopetuksen vähentämistä sekä koulutuksen tavoitteiden muuttumista opettajan käytännön työn taitojen korostamisesta kohti tutkivan opettajan ihannetta. Teoksessa tarkastellaan Helsingin, Jyväskylän ja Turun yliopistojen luokanopettajan koulutuksia, ja siitä selviää, että yliopistojen erilaisista lähtökohdista huolimatta opettajankoulutukset ovat muuttuneet samansuuntaisesti ja yhtäaikaisesti.
Originalspråk | finska |
---|
Utgivningsort | Turku |
---|---|
Förlag | Suomen kasvatustieteellinen seura |
Antal sidor | 204 |
ISBN (tryckt) | 978-952-5401-66-0 |
Status | Publicerad - 2013 |
MoE-publikationstyp | C2 Redigerade böcker |
Publikationsserier
Namn | Kasvatusalan tutkimuksia |
---|---|
Förlag | Suomen kasvatustieteellinen seura |
Nr. | 64 |
ISSN (tryckt) | 1458-1094 |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Projekt
- 1 Slutfört
-
Opettajankoulutuksen akatemisoituminen ja sen heijastuminen opettajaksi opiskelevien praktisiin valmiuksiin
Rantala, J., Salminen, J., Säntti, J. & Hansen, P.
15/08/2009 → 31/08/2014
Projekt: Forskningsprojekt