Salonkikelpoiseksi maisterikoulutukseksi: Luokanopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutusten akatemisoitumiskehitys 1970-luvulta 2010-luvulle

Jukka Rantala (Redaktör), Matti Rautiainen (Redaktör)

    Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi eller special utgåvaVetenskapligPeer review

    Sammanfattning

    Kolmessa vuosikymmenessä maisteritasoinen luokanopettajakoulutus on vakiinnuttanut paikkansa yliopistoissa. Luokanopettajan työ on muuttunut selkeästi asiantuntija-ammatiksi, ja opiskelijat ovat hyväksyneet teoreettiset opinnot osaksi koulutustaan. Myös käytäntöorientoineet opettajankouluttajat ovat vähitellen korvautuneet akateemisesti uskottavaa opetusta ja tutkimusta kehittävillä asiantuntijoilla.

    Käsillä oleva teos avaa akateemisen opettajankoulutuksen ja opinto-ohjaajakoulutuksen kehittymistä 1970-luvulta 2010-luvulle. Teoksessa käsitellään opettajankoulutuslaitoksissa tehtyjä ratkaisuja, kuvataan opetushenkilökunnan opillista muutosta, opiskelijoiden saaman kontaktiopetuksen vähentämistä sekä koulutuksen tavoitteiden muuttumista opettajan käytännön työn taitojen korostamisesta kohti tutkivan opettajan ihannetta. Teoksessa tarkastellaan Helsingin, Jyväskylän ja Turun yliopistojen luokanopettajan koulutuksia, ja siitä selviää, että yliopistojen erilaisista lähtökohdista huolimatta opettajankoulutukset ovat muuttuneet samansuuntaisesti ja yhtäaikaisesti.
    Originalspråkfinska
    UtgivningsortTurku
    FörlagSuomen kasvatustieteellinen seura
    Antal sidor204
    ISBN (tryckt)978-952-5401-66-0
    StatusPublicerad - 2013
    MoE-publikationstypC2 Redigerade böcker

    Publikationsserier

    NamnKasvatusalan tutkimuksia
    FörlagSuomen kasvatustieteellinen seura
    Nr.64
    ISSN (tryckt)1458-1094

    Vetenskapsgrenar

    • 516 Pedagogik

    Citera det här