Opettajaopiskelijat suomalaisten alkuperää selvittämässä: Tapaustutkimus tiedonalalähtöisestä eheyttämisestä opettajien peruskoulutuksessa

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

The article presents the study relating to a discipline-based integration course for student teachers (N = 160) carried out in the University of Helsinki between January and May in 2018. The content of the course was the origin of the Finns. Pre and post tests were conducted to obtain students’ perceptions of their own abilities relating to the discipline-based integration and their readiness to carry it out in the future. In addition to the attitude scales, the test included writing tasks to analyse students’ disciplinary and interdisciplinary knowledge. The course showed to increase students’ faith in their own abilities to fulfill discipline-based integration. Particularly, those students who valued the ten-hours of lectures on archaeology, philology, history and genealogy thought that their disciplinary-based integrative instruction ability was improved in consequence of the course. However, also those students who did not participate in the lectures experienced the course useful. Undoubtedly, they benefited from knowledge, which has trickled in connection with the group discussions from the fellow students during the course. Another explanation seems to be the results of personal DNA tests which increased students’ interest towards the theme of the course. The study indicates the potential of the discipline-based integrative course in fostering students’ attitudes and knowledge management for discipline-based integration. It also emphasizes the importance of blending the formal instruction with informal learning in forming significant learning experiences.
Originalspråkfinska
TidskriftAinedidaktiikka
Volym3
Utgåva1
Sidor (från-till)63-81
Antal sidor19
ISSN2489-5636
DOI
StatusPublicerad - 16 aug 2019
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här

@article{31b05188ff66458f8b520c6908faa59a,
title = "Opettajaopiskelijat suomalaisten alkuper{\"a}{\"a} selvitt{\"a}m{\"a}ss{\"a}: Tapaustutkimus tiedonalal{\"a}ht{\"o}isest{\"a} eheytt{\"a}misest{\"a} opettajien peruskoulutuksessa",
abstract = "Artikkeli k{\"a}sittelee opettajaopiskelijoilla (N = 160) toteutettua tiedonalal{\"a}ht{\"o}isen eheytt{\"a}misen opintokokonaisuutta ja siihen liittyv{\"a}{\"a} tutkimusta. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden asenteissa ja tiedonalal{\"a}ht{\"o}isen eheytt{\"a}misen valmiuksissa tapahtuneita muutoksia alku- ja loppukyselyn sek{\"a} tuottamisteht{\"a}vien avulla. Opintokokonaisuus, joka koostui noin kymmenest{\"a} tunnista asiantuntijaluentoja sek{\"a} nelj{\"a}n kuukauden aikana opiskelijoiden kesken{\"a}{\"a}n ja opettajiensa kanssa k{\"a}ymist{\"a} ryhm{\"a}keskusteluista, vahvisti opiskelijoiden uskoa kykyihins{\"a} toteuttaa oppiaineintegraatiota. Varsinkin ne opiskelijat, joiden mielest{\"a} asiantuntijaluennot avasivat onnistuneesti eri tieteenalojen selitysperusteita, kokivat eheytt{\"a}misvalmiuksiensa kohentuneen. Kuitenkin my{\"o}s opiskelijat, jotka eiv{\"a}t k{\"a}yneet luennoilla kokivat hy{\"o}tyneens{\"a} opintokokonaisuudesta. T{\"a}m{\"a} selittynee ryhm{\"a}keskustelujen yhteydess{\"a} opiskelutovereilta tihkuneella tiedolla. Lis{\"a}ksi opintokokonaisuuden yhteydess{\"a} tehdyn DNA-testin voi olettaa herkist{\"a}neen eheytt{\"a}misteemalle nekin opiskelijat, jotka eiv{\"a}t k{\"a}yneet luennoilla. Tutkimus osoittaa tiedonalal{\"a}ht{\"o}iseen eheytt{\"a}miseen keskittyv{\"a}n opintokokonaisuuden mahdollisuudet opiskelijoiden eheytt{\"a}misasenteiden ja -osaamisen kehitt{\"a}j{\"a}n{\"a}.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, tiedonalal{\"a}ht{\"o}inen eheytt{\"a}minen, monialainen oppimiskokonaisuus, luokanopettajankoulutus, yliopistospedagogiikka, informaali oppiminen",
author = "Jukka Rantala and Helena Thuneberg and Hannu Salmi",
year = "2019",
month = "8",
day = "16",
doi = "10.23988/ad.77602",
language = "suomi",
volume = "3",
pages = "63--81",
journal = "Ainedidaktiikka",
issn = "2489-5636",
publisher = "Suomen ainedidaktinen tutkimusseura",
number = "1",

}

TY - JOUR

T1 - Opettajaopiskelijat suomalaisten alkuperää selvittämässä

T2 - Tapaustutkimus tiedonalalähtöisestä eheyttämisestä opettajien peruskoulutuksessa

AU - Rantala, Jukka

AU - Thuneberg, Helena

AU - Salmi, Hannu

PY - 2019/8/16

Y1 - 2019/8/16

N2 - Artikkeli käsittelee opettajaopiskelijoilla (N = 160) toteutettua tiedonalalähtöisen eheyttämisen opintokokonaisuutta ja siihen liittyvää tutkimusta. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden asenteissa ja tiedonalalähtöisen eheyttämisen valmiuksissa tapahtuneita muutoksia alku- ja loppukyselyn sekä tuottamistehtävien avulla. Opintokokonaisuus, joka koostui noin kymmenestä tunnista asiantuntijaluentoja sekä neljän kuukauden aikana opiskelijoiden keskenään ja opettajiensa kanssa käymistä ryhmäkeskusteluista, vahvisti opiskelijoiden uskoa kykyihinsä toteuttaa oppiaineintegraatiota. Varsinkin ne opiskelijat, joiden mielestä asiantuntijaluennot avasivat onnistuneesti eri tieteenalojen selitysperusteita, kokivat eheyttämisvalmiuksiensa kohentuneen. Kuitenkin myös opiskelijat, jotka eivät käyneet luennoilla kokivat hyötyneensä opintokokonaisuudesta. Tämä selittynee ryhmäkeskustelujen yhteydessä opiskelutovereilta tihkuneella tiedolla. Lisäksi opintokokonaisuuden yhteydessä tehdyn DNA-testin voi olettaa herkistäneen eheyttämisteemalle nekin opiskelijat, jotka eivät käyneet luennoilla. Tutkimus osoittaa tiedonalalähtöiseen eheyttämiseen keskittyvän opintokokonaisuuden mahdollisuudet opiskelijoiden eheyttämisasenteiden ja -osaamisen kehittäjänä.

AB - Artikkeli käsittelee opettajaopiskelijoilla (N = 160) toteutettua tiedonalalähtöisen eheyttämisen opintokokonaisuutta ja siihen liittyvää tutkimusta. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden asenteissa ja tiedonalalähtöisen eheyttämisen valmiuksissa tapahtuneita muutoksia alku- ja loppukyselyn sekä tuottamistehtävien avulla. Opintokokonaisuus, joka koostui noin kymmenestä tunnista asiantuntijaluentoja sekä neljän kuukauden aikana opiskelijoiden keskenään ja opettajiensa kanssa käymistä ryhmäkeskusteluista, vahvisti opiskelijoiden uskoa kykyihinsä toteuttaa oppiaineintegraatiota. Varsinkin ne opiskelijat, joiden mielestä asiantuntijaluennot avasivat onnistuneesti eri tieteenalojen selitysperusteita, kokivat eheyttämisvalmiuksiensa kohentuneen. Kuitenkin myös opiskelijat, jotka eivät käyneet luennoilla kokivat hyötyneensä opintokokonaisuudesta. Tämä selittynee ryhmäkeskustelujen yhteydessä opiskelutovereilta tihkuneella tiedolla. Lisäksi opintokokonaisuuden yhteydessä tehdyn DNA-testin voi olettaa herkistäneen eheyttämisteemalle nekin opiskelijat, jotka eivät käyneet luennoilla. Tutkimus osoittaa tiedonalalähtöiseen eheyttämiseen keskittyvän opintokokonaisuuden mahdollisuudet opiskelijoiden eheyttämisasenteiden ja -osaamisen kehittäjänä.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - tiedonalalähtöinen eheyttäminen

KW - monialainen oppimiskokonaisuus

KW - luokanopettajankoulutus

KW - yliopistospedagogiikka

KW - informaali oppiminen

U2 - 10.23988/ad.77602

DO - 10.23988/ad.77602

M3 - Artikkeli

VL - 3

SP - 63

EP - 81

JO - Ainedidaktiikka

JF - Ainedidaktiikka

SN - 2489-5636

IS - 1

ER -