Sosiaalisen median ennustekyky kaupan myynnissä - esimerkkinä veganismi ja vegaaniset ruuat

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskaplig

Sammanfattning

Sosiaalisen median aineistoja on pyritty hyödyntämään ennustemalleissa esimerkiksi vaalitulosten, työttömyysasteen, osakekurssien tai kuluttajatuotteiden kysynnän ennakoinnissa. Laajempia kulutusilmiöitä on kuitenkin
harvemmin pyritty ennustamaan sosiaalisen median avulla. Tämä tutkimus keskittyy veganismiin, viime vuosina pinnalla olleeseen kulutusilmiöön, vertaamalla sitä koskevien sosiaalisen median viestien määrää vegaanisten
kasvimaitotuotteiden myyntiin. Analysoimalla viikoittaista myyntimäärää ja sosiaalisen median hakusanaryppäiden osumien määrää vuodesta 2012 vuoteen 2016 autoregressivisen vektorivirheenkorjausmallin (VECM)
avulla tämä tutkimus osoittaa, että kasvimaitotuotteiden myynnillä sekä sosiaalisen median viesteillä on olemassa pitkän aikavälin riippuvuussuhde. Yleistä ilmiötä, veganismia, koskevat viestit selittivät kasvimaitotuotteiden myyntiä, mutta kyseisiä tuotteita koskevat viestit eivät. Myynnin ennustamisessa toimii kuitenkin parhaiten pelkkään myyntiaineistoon pohjautuva SARIMAX-ennuste.
Originalspråkfinska
TidskriftKansantaloudellinen Aikakauskirja
Volym115
Utgåva1
Sidor (från-till)91-112
Antal sidor22
ISSN0022-8427
StatusPublicerad - 2019
MoE-publikationstypB1 Artikel i en vetenskaplig tidskrift

Vetenskapsgrenar

  • 512 Företagsekonomi

Citera det här

@article{d28ee975d5a748e7a7fe429cc767d6f9,
title = "Sosiaalisen median ennustekyky kaupan myynniss{\"a} - esimerkkin{\"a} veganismi ja vegaaniset ruuat",
abstract = "Sosiaalisen median aineistoja on pyritty hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}{\"a}n ennustemalleissa esimerkiksi vaalitulosten, ty{\"o}tt{\"o}myysasteen, osakekurssien tai kuluttajatuotteiden kysynn{\"a}n ennakoinnissa. Laajempia kulutusilmi{\"o}it{\"a} on kuitenkinharvemmin pyritty ennustamaan sosiaalisen median avulla. T{\"a}m{\"a} tutkimus keskittyy veganismiin, viime vuosina pinnalla olleeseen kulutusilmi{\"o}{\"o}n, vertaamalla sit{\"a} koskevien sosiaalisen median viestien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} vegaanistenkasvimaitotuotteiden myyntiin. Analysoimalla viikoittaista myyntim{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja sosiaalisen median hakusanarypp{\"a}iden osumien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} vuodesta 2012 vuoteen 2016 autoregressivisen vektorivirheenkorjausmallin (VECM)avulla t{\"a}m{\"a} tutkimus osoittaa, ett{\"a} kasvimaitotuotteiden myynnill{\"a} sek{\"a} sosiaalisen median viesteill{\"a} on olemassa pitk{\"a}n aikav{\"a}lin riippuvuussuhde. Yleist{\"a} ilmi{\"o}t{\"a}, veganismia, koskevat viestit selittiv{\"a}t kasvimaitotuotteiden myynti{\"a}, mutta kyseisi{\"a} tuotteita koskevat viestit eiv{\"a}t. Myynnin ennustamisessa toimii kuitenkin parhaiten pelkk{\"a}{\"a}n myyntiaineistoon pohjautuva SARIMAX-ennuste.",
keywords = "512 Liiketaloustiede",
author = "Isotalo, {Veikko Eino Juhani} and Salla-Maaria Laaksonen and P{\"o}yry, {Essi Ilona} and Piia Jallinoja",
year = "2019",
language = "suomi",
volume = "115",
pages = "91--112",
journal = "Kansantaloudellinen Aikakauskirja",
issn = "0022-8427",
publisher = "Kansantaloudellinen yhdistys",
number = "1",

}

TY - JOUR

T1 - Sosiaalisen median ennustekyky kaupan myynnissä - esimerkkinä veganismi ja vegaaniset ruuat

AU - Isotalo, Veikko Eino Juhani

AU - Laaksonen, Salla-Maaria

AU - Pöyry, Essi Ilona

AU - Jallinoja, Piia

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Sosiaalisen median aineistoja on pyritty hyödyntämään ennustemalleissa esimerkiksi vaalitulosten, työttömyysasteen, osakekurssien tai kuluttajatuotteiden kysynnän ennakoinnissa. Laajempia kulutusilmiöitä on kuitenkinharvemmin pyritty ennustamaan sosiaalisen median avulla. Tämä tutkimus keskittyy veganismiin, viime vuosina pinnalla olleeseen kulutusilmiöön, vertaamalla sitä koskevien sosiaalisen median viestien määrää vegaanistenkasvimaitotuotteiden myyntiin. Analysoimalla viikoittaista myyntimäärää ja sosiaalisen median hakusanaryppäiden osumien määrää vuodesta 2012 vuoteen 2016 autoregressivisen vektorivirheenkorjausmallin (VECM)avulla tämä tutkimus osoittaa, että kasvimaitotuotteiden myynnillä sekä sosiaalisen median viesteillä on olemassa pitkän aikavälin riippuvuussuhde. Yleistä ilmiötä, veganismia, koskevat viestit selittivät kasvimaitotuotteiden myyntiä, mutta kyseisiä tuotteita koskevat viestit eivät. Myynnin ennustamisessa toimii kuitenkin parhaiten pelkkään myyntiaineistoon pohjautuva SARIMAX-ennuste.

AB - Sosiaalisen median aineistoja on pyritty hyödyntämään ennustemalleissa esimerkiksi vaalitulosten, työttömyysasteen, osakekurssien tai kuluttajatuotteiden kysynnän ennakoinnissa. Laajempia kulutusilmiöitä on kuitenkinharvemmin pyritty ennustamaan sosiaalisen median avulla. Tämä tutkimus keskittyy veganismiin, viime vuosina pinnalla olleeseen kulutusilmiöön, vertaamalla sitä koskevien sosiaalisen median viestien määrää vegaanistenkasvimaitotuotteiden myyntiin. Analysoimalla viikoittaista myyntimäärää ja sosiaalisen median hakusanaryppäiden osumien määrää vuodesta 2012 vuoteen 2016 autoregressivisen vektorivirheenkorjausmallin (VECM)avulla tämä tutkimus osoittaa, että kasvimaitotuotteiden myynnillä sekä sosiaalisen median viesteillä on olemassa pitkän aikavälin riippuvuussuhde. Yleistä ilmiötä, veganismia, koskevat viestit selittivät kasvimaitotuotteiden myyntiä, mutta kyseisiä tuotteita koskevat viestit eivät. Myynnin ennustamisessa toimii kuitenkin parhaiten pelkkään myyntiaineistoon pohjautuva SARIMAX-ennuste.

KW - 512 Liiketaloustiede

M3 - Artikkeli

VL - 115

SP - 91

EP - 112

JO - Kansantaloudellinen Aikakauskirja

JF - Kansantaloudellinen Aikakauskirja

SN - 0022-8427

IS - 1

ER -