Projekt per år
Sammanfattning
Tässä tutkimuksessa tutkittiin kuudesluokkalaisten sosiodigitaalisen osallistumisen (SDO), unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Tutkimme erityisesti sosiaaliseen mediaan osallistumisen ja digitaalisen
pelaamisen yhteyttä kuudesluokkalaisten unenlaatuun, koulu-uupumukseen ja kouluintoon sekä sukupuolten välisiä eroja näissä. Tutkimme myös unenlaadun mahdollista välittävää vaikutusta SDO:n ja kouluhyvinvoinnin välillä. Tämä tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta, ja tutkimuksen aineisto on kerätty
kyselylomakkeilla helsinkiläisiltä kuudesluokkalaisilta keväällä 2013 (N = 749). Tulokset osoittivat, että tyttöjen aktiivinen yhteydenpito kavereiden kanssa ja toimintapelaaminen olivat yhteydessä heikompaan unenlaatuun. Aktiivisesti mediaa kuluttavat tytöt eivät olleet innostuneita opiskelusta, kun taas internetistä tietoa hakevat ja uutta tietoa luovat tytöt raportoivat opiskeluintoa. Paljon mediaa kuluttavat pojat raportoivat heikompaa unenlaatua, ja aktiivisesti toimintapelejä pelaavat kokivat koulu-uupumusta. Heikompi unenlaatu oli yhteydessä koulu-uupumukseen ja alhaisempaan opiskeluintoon molemmilla sukupuolilla. Tytöillä unenlaatu välitti osittain kaverisuuntautuneen sosiodigitaalisen osallistumisen ja riittämättömyyden tunteiden
sekä uupumusasteisen väsymyksen välisiä yhteyksiä. Pojilla unenlaadun välittävää vaikutusta ei havaittu.
pelaamisen yhteyttä kuudesluokkalaisten unenlaatuun, koulu-uupumukseen ja kouluintoon sekä sukupuolten välisiä eroja näissä. Tutkimme myös unenlaadun mahdollista välittävää vaikutusta SDO:n ja kouluhyvinvoinnin välillä. Tämä tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta, ja tutkimuksen aineisto on kerätty
kyselylomakkeilla helsinkiläisiltä kuudesluokkalaisilta keväällä 2013 (N = 749). Tulokset osoittivat, että tyttöjen aktiivinen yhteydenpito kavereiden kanssa ja toimintapelaaminen olivat yhteydessä heikompaan unenlaatuun. Aktiivisesti mediaa kuluttavat tytöt eivät olleet innostuneita opiskelusta, kun taas internetistä tietoa hakevat ja uutta tietoa luovat tytöt raportoivat opiskeluintoa. Paljon mediaa kuluttavat pojat raportoivat heikompaa unenlaatua, ja aktiivisesti toimintapelejä pelaavat kokivat koulu-uupumusta. Heikompi unenlaatu oli yhteydessä koulu-uupumukseen ja alhaisempaan opiskeluintoon molemmilla sukupuolilla. Tytöillä unenlaatu välitti osittain kaverisuuntautuneen sosiodigitaalisen osallistumisen ja riittämättömyyden tunteiden
sekä uupumusasteisen väsymyksen välisiä yhteyksiä. Pojilla unenlaadun välittävää vaikutusta ei havaittu.
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | Psykologia |
Volym | 53 |
Utgåva | 2-3 |
Sidor (från-till) | 180-200 |
Antal sidor | 22 |
ISSN | 0355-1067 |
Status | Publicerad - 2018 |
MoE-publikationstyp | A1 Tidskriftsartikel-refererad |
Vetenskapsgrenar
- 515 Psykologi
- 516 Pedagogik
Projekt
-
Bridging the Gaps - Affective, cognitive, and social consequences of digital revolution for youth development and education
Salmela-Aro, K., Lonka, K., Hakkarainen, K., Marttinen, E., Ketonen, E. E., Moisala, M., Mannerström, R., Hietajärvi, L., Maksniemi, E., Shupin, L., Dhir, A., Järvinen, J., Parada, F., Vinni-Laakso, J., Mademurk, K., Upadyaya, K. M. & Puukko, K. T.
01/09/2017 → 31/08/2021
Projekt: Forskningsprojekt
-
Mind the Gap Between Digital Natives and Educational Practices
Lonka, K., Hakkarainen, K., Salmela-Aro, K., Alho, K., Hietajärvi, L., Ketonen, E. E., Makkonen, J., Moisala, M., Sandström, N., Sjöblom, K. & Tuominen, H.
01/01/2013 → 31/12/2016
Projekt: Forskningsprojekt