Sammanfattning
Tässä selvityksessä tarkastellaan peruskouluaikanaan erityisluokalla opiskelleiden vammaisten, romaniväestöön kuuluvien ja maahanmuuttajataustaisten nuorten aikuisten koulutus- ja työelämäpolkuja.
Selvitys on osa Yhdenvertaisuus EtuSijalle (YES) -hanketta ja se on toteutettu yhteistyössä Helsingin yliopiston käyttäytymistieteiden laitoksen, opetusministeriön ja sisäasiainministeriön kanssa.
Selvitystyö toteutettiin haastattelututkimuksena ja sitä varten haastateltiin 27 erityisluokalla peruskoulun aikana opiskellutta nuorta aikuista. Selvityksessä kuvataan, minkälaisia koulutus- ja työelämäpolkuja erityisluokalla opiskelleille kohderyhmän nuorille aikuisille rakentuu, minkälaisia merkityksiä koettu
erityisopetus saa haastateltavien kerronnassa, ja minkälaisia mahdollisia esteitä koulutusjärjestelmässä esiintyy kyseessä olevien nuorten aikuisten etenemiselle koulutuspoluillaan.
Selvitys on osa Yhdenvertaisuus EtuSijalle (YES) -hanketta ja se on toteutettu yhteistyössä Helsingin yliopiston käyttäytymistieteiden laitoksen, opetusministeriön ja sisäasiainministeriön kanssa.
Selvitystyö toteutettiin haastattelututkimuksena ja sitä varten haastateltiin 27 erityisluokalla peruskoulun aikana opiskellutta nuorta aikuista. Selvityksessä kuvataan, minkälaisia koulutus- ja työelämäpolkuja erityisluokalla opiskelleille kohderyhmän nuorille aikuisille rakentuu, minkälaisia merkityksiä koettu
erityisopetus saa haastateltavien kerronnassa, ja minkälaisia mahdollisia esteitä koulutusjärjestelmässä esiintyy kyseessä olevien nuorten aikuisten etenemiselle koulutuspoluillaan.
Bidragets titel på inmatningsspråk | Special Needs Class in the Course of Life : A study on the educational and working life experiences of young people with disability, Roma and immigrant background, who studied in special education classes |
---|---|
Originalspråk | finska |
Utgivningsort | Helsinki |
---|---|
Förlag | Sisäasiainministeriö |
Antal sidor | 108 |
ISBN (tryckt) | 978-952-491-549-6 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-491-550-2 |
Status | Publicerad - 2010 |
MoE-publikationstyp | D4 Publicerad utvecklings- eller forskningsrapport eller studie |
Publikationsserier
Namn | Sisäasiainministeriön julkaisut |
---|---|
Förlag | Sisäasiainministeriö |
Nr. | 1 |
ISSN (tryckt) | 1236-2840 |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik