@inbook{3200bec4880a40b3a15e88f99176f10a,
title = "Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa: Muotoilun perinteist{\"a} kohti kulutuskulttuuria",
abstract = "Tarkastelen t{\"a}ss{\"a} artikkelissa suomalaisen talouslehdist{\"o}n muotoilukirjoittelua kahden viime vuosikymmenen aikana. Aineistonani on noin 1 100 muotoiluun liittyv{\"a}n artikkelin n{\"a}yte kolmelta suurimmalta talouslehtien julkaisijalta. L{\"a}hestyn talouslehdist{\"o}n kirjoittelua muotoiluun ja yleisemmin suomalaisuuteenkin liitettyjen myyttien avulla. J{\"a}senn{\"a}n aluksi talouslehdist{\"o}n tapoja kuvata perinteisi{\"a} suomalaisen muotoilun myyttej{\"a}. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen hahmottelen lehdist{\"o}kirjoittelun pohjalta muotoilun alueelle tulevaa ja vahvistuvaa myytist{\"o}{\"a}, joka liittyy muun muassa markkinasymboleiden ja kuluttajakokemusten ylikorostamiseen. Talouslehdist{\"o} uusintaa tulkintani mukaan taideteollisuuden perinteisiin liittyv{\"a}{\"a} myyttikuvastoa. Kansallisen kulttuurin myytit ovat menett{\"a}neet merkityst{\"a}{\"a}n ja talouden merkitys yhten{\"a} tuotemuotoilua ohjaavana tekij{\"a}n{\"a} korostuu. Samalla talousmediassa nostetaan esiin uusia teolliseen kulttuuriin ja kulutuskulttuuriin liittyvi{\"a} teemoja. On odotettavissa, ett{\"a} muotoiluun kytkett{\"a}v{\"a}t myyttiset piirteet liittyv{\"a}t yh{\"a} useammin kulutukseen ja k{\"a}ytt{\"a}jille olennaisiin tekij{\"o}ihin.",
author = "Toni Ryyn{\"a}nen",
year = "2010",
language = "suomi",
isbn = "978-951-698-231-4",
series = "Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja",
publisher = "Kuluttajatutkimuskeskus",
number = "6",
pages = "59--74",
editor = "Minna Lammi and Liisa Peura-Kapanen and P{\"a}ivi Timonen",
booktitle = "Kulutuksen m{\"a}{\"a}r{\"a}t ja tyylit talouden muutoksissa",
address = "Suomi",
}