Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa: Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tarkastelen tässä artikkelissa suomalaisen talouslehdistön muotoilukirjoittelua kahden viime vuosikymmenen aikana. Aineistonani on noin 1 100 muotoiluun liittyvän artikkelin näyte kolmelta suurimmalta talouslehtien julkaisijalta. Lähestyn talouslehdistön kirjoittelua muotoiluun ja yleisemmin suomalaisuuteenkin liitettyjen myyttien avulla. Jäsennän aluksi talouslehdistön tapoja kuvata perinteisiä suomalaisen muotoilun myyttejä. Tämän jälkeen hahmottelen lehdistökirjoittelun pohjalta muotoilun alueelle tulevaa ja vahvistuvaa myytistöä, joka liittyy muun muassa markkinasymboleiden ja kuluttajakokemusten ylikorostamiseen. Talouslehdistö uusintaa tulkintani mukaan taideteollisuuden perinteisiin liittyvää myyttikuvastoa. Kansallisen kulttuurin myytit ovat menettäneet merkitystään ja talouden merkitys yhtenä tuotemuotoilua ohjaavana tekijänä korostuu. Samalla talousmediassa nostetaan esiin uusia teolliseen kulttuuriin ja kulutuskulttuuriin liittyviä teemoja. On odotettavissa, että muotoiluun kytkettävät myyttiset piirteet liittyvät yhä useammin kulutukseen ja käyttäjille olennaisiin tekijöihin.
Originalspråkfinska
Titel på värdpublikationKulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa : Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2010
RedaktörerMinna Lammi, Liisa Peura-Kapanen, Päivi Timonen
Antal sidor16
UtgivningsortHelsinki
FörlagKuluttajatutkimuskeskus
Utgivningsdatum2010
Sidor59-74
ISBN (tryckt)978-951-698-231-4
ISBN (elektroniskt)978-951-698-232-1
StatusPublicerad - 2010
MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

Publikationsserier

NamnKuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja
FörlagKuluttajatutkimuskeskus
Nummer6

Citera det här