Sammanfattning
Denna kvalitativa fallstudie syftar till att undersöka rollen av ett non-formal STEM (vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) lärandelaboratorium i att stödja utvecklingen av läraridentitet bland blivande naturvetenskapslärare. Eftersom läraridentiteten påverkar en lärares pedagogiska lyhördhet och resiliens, är det viktigt att stödja STEM-lärares professionella identitet för att förbättra kvaliteten på STEM-utbildningen. Datainsamlingen skedde i tre steg mellan 2017 och 2024. Kvalitativ innehållsanalys genom induktiv kategoribildning användes för dataanalysen. Interkoderreliabiliteten kontrollerades (Cohens kappa 0,802). Resultaten tyder på att non-formal STEM-lärmiljöer kan förbättra blivande lärares professionella lärande och identitet genom att tillåta självständig praktisk tillämpning av teori i en autentisk samarbetslaboratoriemiljö samt genom att stärka deras självkänsla genom positiva undervisningserfarenheter. Deltagarna rapporterade att sådana mångsidiga erfarenheter vanligtvis inte är tillgängliga under deras formella universitetsutbildning. Denna studie erbjuder förslag för STEM-lärarutbildning och insikter i pågående forskningsdialoger om den non-formala lärandets roll i att stödja lärandet och identiteten hos STEM-lärare.
Bidragets översatta titel | Stöd för läraridentitet hos blivande naturvetenskapslärare genom arbete vid ett non-formal STEM-laboratorium |
---|---|
Originalspråk | engelska |
Artikelnummer | 649 |
Tidskrift | Education Sciences |
Volym | 14 |
Nummer | 6 |
Antal sidor | 14 |
ISSN | 2227-7102 |
DOI | |
Status | Publicerad - 16 juni 2024 |
MoE-publikationstyp | A1 Tidskriftsartikel-refererad |
Vetenskapsgrenar
- 119 Övrig naturvetenskap
- STEM
- läraridentitet
- 516 Pedagogik
- STEM
- läraridentitet