Tähtijengi ja Dialogikasvatus.fi - kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus osallisuuden vahvistajana

Tanja Viinikainen, Niina Putkonen

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelProfessionell

Sammanfattning

Tässä artikkelissa tarkastelemme kulttuurisen, katsomuksellisen ja kielellisen moninaisuuden kohtaamiseen liittyvän osaamisen teemoja erityisesti kielitietoisuuden näkökulmasta ja esittelemme Helsingin yliopiston Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus (KUPERA) -hankkeessa tuotettuja oppimateriaaleja. Lähestymme kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden käsitettä oppimisprosessina, jossa moninaisuuteen liittyviä käsityksiä, tietoa ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä taitoja tiedostetaan, reflektoidaan ja opitaan vuorovaikutuksessa (ks. esim. Räsänen, Jokikokko & Lampinen 2018; Putkonen 2020). KUPERA-hankkeessa tuotetaan maksutonta materiaalia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen opetukseen. Materiaali tarjoaa kasvattajille arkityön välineitä lasten ja nuorten moninaisten identiteettien tukemiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
Originalspråkfinska
TidskriftKieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti
Volym11
Nummer3
ISSN1799-0181
StatusPublicerad - 13 maj 2020
MoE-publikationstypD1 Artikel i en branschtidskrift

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här