Projekt per år
Sammanfattning
Tässä artikkelissa tarkastelemme kulttuurisen, katsomuksellisen ja kielellisen moninaisuuden kohtaamiseen liittyvän osaamisen teemoja erityisesti kielitietoisuuden näkökulmasta ja esittelemme Helsingin yliopiston Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus (KUPERA) -hankkeessa tuotettuja oppimateriaaleja. Lähestymme kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden käsitettä oppimisprosessina, jossa moninaisuuteen liittyviä käsityksiä, tietoa ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä taitoja tiedostetaan, reflektoidaan ja opitaan vuorovaikutuksessa (ks. esim. Räsänen, Jokikokko & Lampinen 2018; Putkonen 2020). KUPERA-hankkeessa tuotetaan maksutonta materiaalia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen opetukseen. Materiaali tarjoaa kasvattajille arkityön välineitä lasten ja nuorten moninaisten identiteettien tukemiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti |
Volym | 11 |
Nummer | 3 |
ISSN | 1799-0181 |
Status | Publicerad - 13 maj 2020 |
MoE-publikationstyp | D1 Artikel i en branschtidskrift |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Projekt
- 1 Slutfört
-
KUPERA: Cultural, World View and Language Awareness in Basic Education
Tamm, M. (Projektledare), Hotulainen, R. (Principal Investigator), Kallioniemi, A. (Principal Investigator), Jantunen, A. (Deltagare), Laine, M. H. (Deltagare), Rautionmaa, H. (Deltagare), Satokangas, H. (Deltagare), Suuriniemi, S.-M. (Deltagare), Ahlholm, M. (Deltagare), Benjamin, S. (Deltagare), Hiidenmaa, P. (Deltagare), Kavonius, M. (Deltagare), Poulter, S. (Deltagare), Putkonen, N. (Deltagare), Salmenkivi, E. (Deltagare), Tainio, L. (Deltagare), Kieksi, M.-L. (Deltagare) & Viinikainen, T. M. (Deltagare)
15/12/2018 → 30/06/2021
Projekt: Forskningsprojekt