@inbook{8358774d8d564d1a8f1b10523b63d189,
title = "Toimivatko oppilas- ja opiskelija-arvioinnin kriteerit? Oppiaineiden v{\"a}linen ja sukupuolen mukainen vaihtelu perusopetuksen ja lukion p{\"a}{\"a}tt{\"o}arvosanoissa ja arvosanojen yhteys nuorten oppiainevalintoihin.",
abstract = "Arvioinnin teht{\"a}v{\"a} on m{\"a}{\"a}ritell{\"a}, miten hyvin oppilas on opintojen p{\"a}{\"a}ttyess{\"a} saavuttanut oppim{\"a}{\"a}r{\"a}n mukaiset tiedot ja taidot kussakin oppiaineessa. Arvosanan teht{\"a}v{\"a}n{\"a} on antaa tietoa oppilaan suoriutumisesta niin oppilaalle itselleen kuin muille arviointitietoa tarvitseville. P{\"a}{\"a}tt{\"o}arvosanat ovat keskeisess{\"a} asemassa valittaessa oppilaita ja opiskelijoita seuraaville koulutustasoille, mutta ne vaikuttavat my{\"o}s oppilaiden ja opiskelijoiden omiin koulutuksellisiin valintoihin niin koulutusalojen v{\"a}lill{\"a} kuin niiden sis{\"a}ll{\"a}. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa tarkastellaan perusopetuksen ja lukiokoulutuksen arvosanoja kolmesta n{\"a}k{\"o}kulmasta: oppiaineiden v{\"a}liset erot, arvosanoissa ilmenev{\"a}t sukupuolierot sek{\"a} se, miten arvosanat ovat yhteydess{\"a} opiskelijoiden oppiainevalintoihin. Kriteeri- ja normiperusteisen arvioinnin k{\"a}sitteit{\"a} tarkastellaan sek{\"a} teoreettisesta n{\"a}k{\"o}kulmasta ett{\"a} pohtien niiden toteutumista yleissivist{\"a}v{\"a}n koulutuksen opetussuunnitelmien perusteiden arviointia k{\"a}sitteleviss{\"a} normeissa. Tutkimusaineistona ovat metropolialueen kunnissa kev{\"a}{\"a}n 2014 yhteishakuun osallistuneen 13 500 nuoren arvosanatiedot, otoksella valitun 34 lukion kev{\"a}{\"a}n 2012 ylioppilaan (N=1 997) kurssikohtaiset arvosanat ja suoritettuja kursseja koskevat tiedot sek{\"a} kev{\"a}{\"a}n 2012 ylioppilastutkinnon tulokset (N = 31 659). Niin perusopetuksen p{\"a}{\"a}tt{\"o}arvosanoista kuin lukion kurssiarvosanoista paljastui selkeit{\"a} osin sukupuoleen kiinnittyvi{\"a} oppiaineiden v{\"a}lisi{\"a} eroja, jotka n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t ohjaavan opiskelijoiden lukioaikaisia kurssivalintoja ja sen my{\"o}t{\"a} ylioppilastutkinnon koevalintoja. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksiss{\"a} pohditaan saatujen tulosten valossa sit{\"a}, toimivatko opetussuunnitelmaperusteissa ilmaistut eri oppiaineiden p{\"a}{\"a}tt{\"o}arvosanojen kriteerit siten kuin niiden tulisi ja toimivatko ne niin kuin niiden oletetaan toimivan tilanteessa, jossa arvosanojen merkitys nuorten tulevaisuudelle on suurin.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, Arviointi, arvosanat, kriteeriperusteisuus, perusopetus, lukiokoulutus",
author = "Najat Ouakrim-Soivio and Sirkku Kupiainen and Jukka Marjanen",
year = "2017",
language = "suomi",
isbn = "978-952-5401-77-6",
series = "Kasvatusalan tutkimuksia",
publisher = "FERA Suomen kasvatustieteellinen seura",
number = "74",
pages = "81--117",
editor = "Virpi Britschgi and Juhani Rautopuro",
booktitle = "Kriteerit puntarissa",
address = "Suomi",
}