Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

    Sammanfattning

    Artikkelissa kuvataan aluksi kielitaidon arvioinnin validiustutkimuksen keskeisiä suuntauksia, joilla kehystetään käynnissä olevan suullisen kielitaidon arviointihankkeen tutkimustehtävä. Tutkimustehtävä kohdentuu kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvän taitotasoasteikon validiuteen, jota tarkastellaan validiusargumentin rakentumisen näkökulmasta. Väitettä asteikon ja sen pohjalta laadittujen puhetehtävien pätevyydestä suullisen taidon mittareina koetellaan Toulminin mallin avulla asettamalla tätä johtopäätöstä tukevat empiiriset lähtötiedot ja niitä tukevat perusteet vastakkain väitettä horjuttavan näytön kanssa. Perusteet ja varaukset koskevat väitetyn johtopäätöksen relevanssia, hyödyllisyyttä, tarkoitettuja seurauksia ja riittävyyttä. Hankkeen tutkijoiden spesifit tutkimusongelmat kohdentuvat johonkin mainituista piirteistä.

    Validiusargumenttia sovelletaan suullisen kielitaidon arviointihankkeen, Hy-Talkin, kontekstissa. Ongelmanasettelussa ja menetelmävalinnoissa hyödynnetään validiustutkimuksen perinteisempiä sisältö- ja kriteeriperustaisia lähestymistapoja, mutta tehdään myös uusia avauksia tiedon syventämiseksi niistä tulkinnoista ja näkemyksistä, joita suullisten tehtävien suorittajilla ja arvioijilla ilmenee.
    Originalspråkfinska
    Titel på värdpublikationUudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka : Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2
    RedaktörerArto Kallioniemi
    Antal sidor12
    UtgivningsortHelsinki
    FörlagHelsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos
    Utgivningsdatum2008
    Sidor751-762
    ISBN (tryckt)978-952-10-4970-5
    ISBN (elektroniskt)978-952-10-4971-2
    StatusPublicerad - 2008
    MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

    Publikationsserier

    NamnTutkimuksia
    FörlagHelsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos
    Nummer299
    ISSN (tryckt)1795-2158

    Bibliografisk information

    Helsingin yliopisto,;
    Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;
    978-952-10-4970-5;
    Arto Kallioniemi (toim.);
    Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;

    Vetenskapsgrenar

    • 612 Språk och litteratur

    Citera det här