Sammanfattning
Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö VKK-Metro on toiminut vuodesta 2007 lähtien. Pääyhteistyökumppaneina ovat alueen neljä kuntaa (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen), osaamiskeskus SOCCA ja Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen tutkimuskeskus.
Suurimman kokonaisuuden kehittämisyksikön toiminnasta muodostaa tutkimus- ja kehittämistyö alueen määräajoin vaihtuvassa tutkimuspäiväkotiverkostossa (21 tutkimuspäiväkotia). Jokainen tutkimuspäiväkoti on valinnut itselleen omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan nousevan kehittämiskohteen. VKK-Metron henkilökunnan lisäksi kustakin kaupungista on sitoutettu sen omiin tutkimuspäiväkoteihin ohjaajat, joiden työpanos erilaisten vertaisryhmien
tuen kanssa on osoittautunut tärkeäksi voimavaraksi kehittämistyön tukemisessa. Hankkeen kotisivut osoitteessa: www.socca.fi/vkk-metro
Kehittämistoiminnan erityisenä kohteena vuosina 2007–2009 oli kehittää tutkimuspäiväkotiverkoston avulla päivähoidon työntekijöiden reflektiivistä ajattelua ja toimintaa. Tätä tuettiin perehdyttämällä VKK:n toimijoita reflektiivisen kehittämisen ominaispiirteisiin teorian ja käytännön vuoropuhelun avulla. Vuosina 2009–2011 pedagogista kehittämistä tutkimuspäiväkotiverkoston avulla on jatkettu suuntaamalla erityistä huomiota lasten osallisuuden tukemiseen päivähoidossa. Artikkelissamme pyrimme kuvaamaan joiltain keskeisiltä
osin kumpaakin tematiikkaa.
Suurimman kokonaisuuden kehittämisyksikön toiminnasta muodostaa tutkimus- ja kehittämistyö alueen määräajoin vaihtuvassa tutkimuspäiväkotiverkostossa (21 tutkimuspäiväkotia). Jokainen tutkimuspäiväkoti on valinnut itselleen omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan nousevan kehittämiskohteen. VKK-Metron henkilökunnan lisäksi kustakin kaupungista on sitoutettu sen omiin tutkimuspäiväkoteihin ohjaajat, joiden työpanos erilaisten vertaisryhmien
tuen kanssa on osoittautunut tärkeäksi voimavaraksi kehittämistyön tukemisessa. Hankkeen kotisivut osoitteessa: www.socca.fi/vkk-metro
Kehittämistoiminnan erityisenä kohteena vuosina 2007–2009 oli kehittää tutkimuspäiväkotiverkoston avulla päivähoidon työntekijöiden reflektiivistä ajattelua ja toimintaa. Tätä tuettiin perehdyttämällä VKK:n toimijoita reflektiivisen kehittämisen ominaispiirteisiin teorian ja käytännön vuoropuhelun avulla. Vuosina 2009–2011 pedagogista kehittämistä tutkimuspäiväkotiverkoston avulla on jatkettu suuntaamalla erityistä huomiota lasten osallisuuden tukemiseen päivähoidossa. Artikkelissamme pyrimme kuvaamaan joiltain keskeisiltä
osin kumpaakin tematiikkaa.
Originalspråk | finska |
---|---|
Titel på värdpublikation | Näkymätön näkyväksi : Varhaiskasvatuksen kutsuseminaarin 2010 kooste |
Antal sidor | 11 |
Volym | 2011 |
Utgivningsort | Helsinki |
Förlag | Sosiaali- ja terveysministeriö |
Utgivningsdatum | 2011 |
Sidor | 39-49 |
ISBN (elektroniskt) | 978-952-00-3128-2 |
Status | Publicerad - 2011 |
MoE-publikationstyp | A3 Del av bok eller annan forskningsbok |
Publikationsserier
Namn | Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä |
---|---|
Nummer | 2011:3 |
ISSN (elektroniskt) | 1797-9897 |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik