VKK-Metro: Varhaiskasvatuksen yhteistä kehittämistä pääkaupunkiseudulla

Mikko Ojala, Tuulikki Venninen

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitelVetenskapligPeer review

    Sammanfattning

    Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö VKK-Metro on toiminut vuodesta 2007 lähtien. Pääyhteistyökumppaneina ovat alueen neljä kuntaa (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen), osaamiskeskus SOCCA ja Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen tutkimuskeskus.

    Suurimman kokonaisuuden kehittämisyksikön toiminnasta muodostaa tutkimus- ja kehittämistyö alueen määräajoin vaihtuvassa tutkimuspäiväkotiverkostossa (21 tutkimuspäiväkotia). Jokainen tutkimuspäiväkoti on valinnut itselleen omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan nousevan kehittämiskohteen. VKK-Metron henkilökunnan lisäksi kustakin kaupungista on sitoutettu sen omiin tutkimuspäiväkoteihin ohjaajat, joiden työpanos erilaisten vertaisryhmien
    tuen kanssa on osoittautunut tärkeäksi voimavaraksi kehittämistyön tukemisessa. Hankkeen kotisivut osoitteessa: www.socca.fi/vkk-metro

    Kehittämistoiminnan erityisenä kohteena vuosina 2007–2009 oli kehittää tutkimuspäiväkotiverkoston avulla päivähoidon työntekijöiden reflektiivistä ajattelua ja toimintaa. Tätä tuettiin perehdyttämällä VKK:n toimijoita reflektiivisen kehittämisen ominaispiirteisiin teorian ja käytännön vuoropuhelun avulla. Vuosina 2009–2011 pedagogista kehittämistä tutkimuspäiväkotiverkoston avulla on jatkettu suuntaamalla erityistä huomiota lasten osallisuuden tukemiseen päivähoidossa. Artikkelissamme pyrimme kuvaamaan joiltain keskeisiltä
    osin kumpaakin tematiikkaa.
    Originalspråkfinska
    Titel på värdpublikationNäkymätön näkyväksi : Varhaiskasvatuksen kutsuseminaarin 2010 kooste
    Antal sidor11
    Volym2011
    UtgivningsortHelsinki
    FörlagSosiaali- ja terveysministeriö
    Utgivningsdatum2011
    Sidor39-49
    ISBN (elektroniskt)978-952-00-3128-2
    StatusPublicerad - 2011
    MoE-publikationstypA3 Del av bok eller annan forskningsbok

    Publikationsserier

    NamnSosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä
    Nummer2011:3
    ISSN (elektroniskt)1797-9897

    Vetenskapsgrenar

    • 516 Pedagogik

    Citera det här