Projekt per år
Sammanfattning
kuuluvia. Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteArtikkelissa analysoidaan kantaväestöön kuuluvien ja maahanmuuttajataustaisten
oppilaiden sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutumista yhteiskuntaopin osaamisen,
arvioinnin ja opetuksen saavutettavuuden näkökulmista. Tutkimus pohjautuu
perusopetuksen päättövaiheen yhteiskuntaopin oppimistulosten arviointiaineistoon
vuodelta 2011. Yhdenvertaisuutta tarkastellaan sivistyksellisten oikeuksien
toteutumisen näkökulmasta. Päätuloksiksi saatiin, että kantaväestöön kuuluvien ja
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sivistyksellinen yhdenvertaisuus ei toteudu
arvosanojen eikä myöskään yhteiskuntaopin osaamistason suhteen. Toisaalta myös
maahanmuuttajataustaiset oppilaat olivat osaamistasoltaan yhtä heterogeeninen
ryhmä kuin kantaväestöön kuuluvat oppilaat. Myös oppilaiden asenteissa oli eroja
sen mukaan, olivatko he maahanmuuttajataustaisia vai kantaväestöön kuuluvia.
Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteutuu yhteiskuntaopin
opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Asiasanat: arviointi, kieli, maahanmuuttajatausta, perusopetus, sukupuoli, yhdenvertaisuus, yhteiskuntaoppiutuu yhteiskuntaopin opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
oppilaiden sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutumista yhteiskuntaopin osaamisen,
arvioinnin ja opetuksen saavutettavuuden näkökulmista. Tutkimus pohjautuu
perusopetuksen päättövaiheen yhteiskuntaopin oppimistulosten arviointiaineistoon
vuodelta 2011. Yhdenvertaisuutta tarkastellaan sivistyksellisten oikeuksien
toteutumisen näkökulmasta. Päätuloksiksi saatiin, että kantaväestöön kuuluvien ja
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sivistyksellinen yhdenvertaisuus ei toteudu
arvosanojen eikä myöskään yhteiskuntaopin osaamistason suhteen. Toisaalta myös
maahanmuuttajataustaiset oppilaat olivat osaamistasoltaan yhtä heterogeeninen
ryhmä kuin kantaväestöön kuuluvat oppilaat. Myös oppilaiden asenteissa oli eroja
sen mukaan, olivatko he maahanmuuttajataustaisia vai kantaväestöön kuuluvia.
Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteutuu yhteiskuntaopin
opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Asiasanat: arviointi, kieli, maahanmuuttajatausta, perusopetus, sukupuoli, yhdenvertaisuus, yhteiskuntaoppiutuu yhteiskuntaopin opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | Kasvatus |
Volym | 48 |
Nummer | 3 |
Sidor (från-till) | 174–188 |
Antal sidor | 15 |
ISSN | 0022-927X |
Status | Publicerad - 2017 |
MoE-publikationstyp | A1 Tidskriftsartikel-refererad |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Projekt
- 1 Slutfört
-
HisLit: Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
Rantala, J. (Projektledare), Ouakrim-Soivio, N. (Deltagare), van den Berg, M. (Deltagare), Manninen, M. (Deltagare), Khawaja, A. (Deltagare) & Puustinen, M. (Deltagare)
01/09/2016 → 31/08/2020
Projekt: Forskningsprojekt
-
Monikielisten opiskelijoiden tekstitaidot historiassa
Ouakrim-Soivio, N. (!!Speaker) & Saario, J. (!!Speaker)
7 feb. 2020Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
-
Monikielistien oppijoiden tekstitaidot historiassa
Ouakrim-Soivio, N. (!!Speaker) & Saario, J. (!!Speaker)
7 feb. 2020Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Oral presentation
Fil -
Équitables ou pitoyables? Les élèves immigrés dans le système scolaire finlandais
Ouakrim-Soivio, N. (!!Speaker)
30 maj 2018Aktivitet: Typer för tal eller presentation › !!Invited talk
Fil