Yhdessä löytyy toivo: Itsemurhien ehkäisyn näkökulma Palvelevan puhelimen työssä vuosina 1965-1995

Helena Ojanperä-Samulin

Forskningsoutput: AvhandlingDoktorsavhandlingMonografi

Sammanfattning

Kirkon Palveleva puhelin perustettiin vuonna 1964 auttamaan itsemurhavaarassa olevia. Se oli ensimmäinen organisoitu itsemurhien ehkäisymuoto Suomessa. Tässä väitöskirjassa tutkin, millä tavalla tämä tavoite toteutui Palvelevan puhelimen työssä vuosien 1965-1995 aikana ja mitä mahdollisia muutoksia vuosien varrella tapahtui. Oletuksenani oli, että itsemurhien ehkäisyn tavoitteen tulisi näkyä eri tavoin palvelun käytännön järjestelyissä, tiedottamisessa ja mainonnassa, työntekijöiden koulutuksessa sekä annettavan avun sisällössä. Tutkimus toteutettiin pääosin historiallisella menetelmällä. Palvelevan puhelimen toiminnasta syntyneiden dokumenttien avulla selvitin, ketkä palvelua käyttivät ja miten palvelua ohjattiin ja kehitettiin. Tiedotusmateriaalista tutkin, minkälaista apua tarjottiin ja kenelle palvelu suunnattiin. Koulutuksen sisällöstä selvitin, minkälaisiin keskusteluihin palvelussa varauduttiin ja miten työntekijöitä ohjattiin. Periaate- ja koulutusohjelmista analysoin Palvelevan puhelimen antaman avun sisältöä. Tutkimus osoitti, että Palvelevan puhelimen asiakaskunta muuttui tutkimuskauden aikana. Kun alkuvuosina keskusteluissa olivat useimmin esillä avioliitto- ja alkoholiongelmat, alkoi näiden osuus vähentyä, ja keskeisimmiksi aiheiksi nousivat yksinäisyys, uskonnolliset kysymykset, psyykkiset vaikeudet ja masentuneisuus. Itsemurha-aihetta käsiteltiin tutkimuskauden aikana noin viidessä prosentissa puhelinkeskusteluja. Palvelevan puhelimen toimintakäytännöt pyrittiin järjestämään niin, että yhteydenotto olisi helppoa ja apua olisi tarjolla samassa laajuudessa koko maassa. Koulutuksessa itsemurhateema oli pysyvästi mukana niin perus- kuin jatkokoulutusvaiheessakin. Sen sijaan Palvelevan puhelimen tiedotuksessa aihe ei ollut kovin selvästi esillä. Mainontaa kohdistettiin enemmän yksinäisille, ja esillä pidettiin Palvelevan puhelimen tarjoamaa yhteyttä toiseen ihmiseen. Voikin kysyä, eivätkö sellaiset ihmiset löytäneet Palvelevaa puhelinta, jotka olisivat halunneet keskustella itsemurhakysymyksestä. Silloin tällöin Palvelevaan puhelimeen soitti akuutissa itsemurhavaarassa olevia ihmisiä, joita Palveleva puhelin pystyi auttamaan hälyttämällä välitöntä apua. Vaikka aiheesta ei keskusteltu puhelimessa kovin usein, sieltä etsivät apua monet sellaiset ihmiset, joiden vaikea elämäntilanne olisi pitkään jatkuessaan saattanut johtaa itsemurhavaaraan.
Originalspråkfinska
Tilldelande institution
  • Helsingfors universitet
Handledare
  • Knuutila, Jyrki, Handledare
  • Talonen, Jouko, Handledare
Tilldelningsdatum4 mar 2017
UtgivningsortHelsinki
Förlag
Tryckta ISBN978-951-51-2953-6
Elektroniska ISBN978-951-51-2954-3
StatusPublicerad - 4 mar 2017
MoE-publikationstypG4 Doktorsavhandling (monografi)

Vetenskapsgrenar

  • 614 Teologi

Citera det här