Projekt per år
Sammanfattning
Tulevaisuudessa tarvittavissa taidoissa korostuvat useiden näkemysten mukaan sekä ajattelun taidot että yhteistyö- ja viestintätaidot. LUMATIKKA-hankkeen luokkien 7–9 ja lukion matematiikan opetukseen suunnatuilla kursseilla painotetaan niin sanottuihin 21. vuosisadan taitoihin liittyen yhteisöllistä oppimista, matemaattista kielentämistä, mallintamista ja ongelmanratkaisua. Näiden asioiden painottuessa matematiikan opetuksesta tulee vuorovaikutteista ja oppilaiden omaa ajattelua aktivoivaa. Oppilaat tarvitsevat kykyä päätellä, perustella ja havainnollistaa ajatteluaan eri tavoin. Tällöin korostuu myös formatiivisen arvioinnin ja erityisesti palautteen merkitys opetuksen osana. LUMATIKKA-täydennyshankkeen yläkoulun 7–9 kurssilla lähtökohtana on oppilaslähtöisyys ja toiminnallisuus. Lukion kurssilla tavoitteena ovat opiskelijakeskeisyys ja opiskelun mielekkyys. Tässä artikkelissa perustelemme tarkemmin näille kursseille valittujen sisältöjen merkitystä.
Originalspråk | finska |
---|---|
Tidskrift | LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education |
Volym | 7(2022) |
Nummer | 2 |
Sidor (från-till) | 86-102 |
Antal sidor | 17 |
ISSN | 2489-2572 |
Status | Publicerad - 7 juni 2022 |
MoE-publikationstyp | B1 Artikel i en vetenskaplig tidskrift |
Vetenskapsgrenar
- 516 Pedagogik
Projekt
- 1 Slutfört
-
Lumatikka 2019-2022
Aksela, M., Hietakymi, E., Lupunen, V. M., Sumu, V., Tervo, J. H. I., Toikka, M. S. J. & Uusi-Kilponen, A. M.
26/11/2019 → 30/04/2023
Projekt: Ministerium finansiering