Yhteisopettajuus ja joustavat oppimisryhmät yläkoulun matematiikan opetuksen tukena

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

Sammanfattning

Tässä artikkelissa raportoidaan kolmivuotisen tutkimusprojektin tuloksia, jossa oppilaiden matematiikan osaamista seurattiin yläkoulun ajan seurannan pääpainon ollessa kymmenjärjestelmän perusteiden hallinnassa. Koekoulussa oppilaiden (n=153) opetus toteutettiin painotetun opetuksen luokkia lukuun ottamatta oppilaiden oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa joustavissa oppimisryhmissä, ja erityisopetuksen työmuotona oli matematiikan aineenopettajan ja erityisopettajan yhteisopetus. Kontrolliryhmän muodosti toisen yläkoulun oppilaat (n = 58). Toistomittauksissa käytettiin Kymppi 2-kartoitusta, ja aineistoa analysoitiin sekä parametrisesti että epäparametrisesti. Peruskoulun lopussa oppilaiden osaamista arvioitiin parametrisesti matematiikan opetussuunnitelman keskeisiä sisältöjä mittaavalla KTLT-testillä. Oppilaan oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa oppimisryhmissä, joissa erityisopetuksen tuki toteutui pääosin yhteisopettajuutena, matematiikassa heikosti menestyvien oppilaiden kymmenjärjestelmän hallinta ja peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman tavoitteet saavutettiin paremmin kuin kiinteissä perusopetusryhmissä erityisopetuksen tuen toteutuessa pelkästään osa-aikaisen erityisopetuksen tukemana. Merkittävänä tuloksena voi pitää sitä, että koekoulun joustavissa oppimisryhmissä opiskelleiden suoriutumisen ero kymmenjärjestelmän hallinnassa ei kasvanut verrattuna parhaiten menestyneisiin painotetun opetuksen oppilaisiin toisin kuin kontrollikoulussa. Tutkimusprojektin aikana tuli esille, että osa oppilaista tarvitsi vielä pienempää oppimisryhmää kuin yhteisopettajuusryhmissä oli mahdollista tarjota: Erityisopetuksen työmuotojen tulee olla joustavia ja monipuolisia.
Originalspråkfinska
TidskriftAinedidaktiikka
Volym3
Utgåva1
Sidor (från-till)2-20
Antal sidor19
ISSN2489-5636
DOI
StatusPublicerad - 2019
MoE-publikationstypA1 Tidskriftsartikel-refererad

Vetenskapsgrenar

  • 516 Pedagogik

Citera det här

@article{0593effd8e3847bfad7e17b1ebcd770f,
title = "Yhteisopettajuus ja joustavat oppimisryhm{\"a}t yl{\"a}koulun matematiikan opetuksen tukena",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} artikkelissa raportoidaan kolmivuotisen tutkimusprojektin tuloksia, jossa oppilaiden matematiikan osaamista seurattiin yl{\"a}koulun ajan seurannan p{\"a}{\"a}painon ollessa kymmenj{\"a}rjestelm{\"a}n perusteiden hallinnassa. Koekoulussa oppilaiden (n=153) opetus toteutettiin painotetun opetuksen luokkia lukuun ottamatta oppilaiden oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa joustavissa oppimisryhmiss{\"a}, ja erityisopetuksen ty{\"o}muotona oli matematiikan aineenopettajan ja erityisopettajan yhteisopetus. Kontrolliryhm{\"a}n muodosti toisen yl{\"a}koulun oppilaat (n = 58). Toistomittauksissa k{\"a}ytettiin Kymppi 2-kartoitusta, ja aineistoa analysoitiin sek{\"a} parametrisesti ett{\"a} ep{\"a}parametrisesti. Peruskoulun lopussa oppilaiden osaamista arvioitiin parametrisesti matematiikan opetussuunnitelman keskeisi{\"a} sis{\"a}lt{\"o}j{\"a} mittaavalla KTLT-testill{\"a}. Oppilaan oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa oppimisryhmiss{\"a}, joissa erityisopetuksen tuki toteutui p{\"a}{\"a}osin yhteisopettajuutena, matematiikassa heikosti menestyvien oppilaiden kymmenj{\"a}rjestelm{\"a}n hallinta ja peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman tavoitteet saavutettiin paremmin kuin kiinteiss{\"a} perusopetusryhmiss{\"a} erityisopetuksen tuen toteutuessa pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n osa-aikaisen erityisopetuksen tukemana. Merkitt{\"a}v{\"a}n{\"a} tuloksena voi pit{\"a}{\"a} sit{\"a}, ett{\"a} koekoulun joustavissa oppimisryhmiss{\"a} opiskelleiden suoriutumisen ero kymmenj{\"a}rjestelm{\"a}n hallinnassa ei kasvanut verrattuna parhaiten menestyneisiin painotetun opetuksen oppilaisiin toisin kuin kontrollikoulussa. Tutkimusprojektin aikana tuli esille, ett{\"a} osa oppilaista tarvitsi viel{\"a} pienemp{\"a}{\"a} oppimisryhm{\"a}{\"a} kuin yhteisopettajuusryhmiss{\"a} oli mahdollista tarjota: Erityisopetuksen ty{\"o}muotojen tulee olla joustavia ja monipuolisia.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, matematiikan opetus, yl{\"a}koulu, erityisopetus, yhteisopettajuus, joustavat oppimisryhm{\"a}t",
author = "Kirsi Makkonen and Helena Thuneberg and Markku Jahnukainen and Risto Hotulainen",
year = "2019",
doi = "10.23988/ad.71163",
language = "suomi",
volume = "3",
pages = "2--20",
journal = "Ainedidaktiikka",
issn = "2489-5636",
publisher = "Suomen ainedidaktinen tutkimusseura",
number = "1",

}

Yhteisopettajuus ja joustavat oppimisryhmät yläkoulun matematiikan opetuksen tukena. / Makkonen, Kirsi; Thuneberg, Helena; Jahnukainen, Markku; Hotulainen, Risto.

I: Ainedidaktiikka, Vol. 3, Nr. 1, 2019, s. 2-20.

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelVetenskapligPeer review

TY - JOUR

T1 - Yhteisopettajuus ja joustavat oppimisryhmät yläkoulun matematiikan opetuksen tukena

AU - Makkonen, Kirsi

AU - Thuneberg, Helena

AU - Jahnukainen, Markku

AU - Hotulainen, Risto

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Tässä artikkelissa raportoidaan kolmivuotisen tutkimusprojektin tuloksia, jossa oppilaiden matematiikan osaamista seurattiin yläkoulun ajan seurannan pääpainon ollessa kymmenjärjestelmän perusteiden hallinnassa. Koekoulussa oppilaiden (n=153) opetus toteutettiin painotetun opetuksen luokkia lukuun ottamatta oppilaiden oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa joustavissa oppimisryhmissä, ja erityisopetuksen työmuotona oli matematiikan aineenopettajan ja erityisopettajan yhteisopetus. Kontrolliryhmän muodosti toisen yläkoulun oppilaat (n = 58). Toistomittauksissa käytettiin Kymppi 2-kartoitusta, ja aineistoa analysoitiin sekä parametrisesti että epäparametrisesti. Peruskoulun lopussa oppilaiden osaamista arvioitiin parametrisesti matematiikan opetussuunnitelman keskeisiä sisältöjä mittaavalla KTLT-testillä. Oppilaan oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa oppimisryhmissä, joissa erityisopetuksen tuki toteutui pääosin yhteisopettajuutena, matematiikassa heikosti menestyvien oppilaiden kymmenjärjestelmän hallinta ja peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman tavoitteet saavutettiin paremmin kuin kiinteissä perusopetusryhmissä erityisopetuksen tuen toteutuessa pelkästään osa-aikaisen erityisopetuksen tukemana. Merkittävänä tuloksena voi pitää sitä, että koekoulun joustavissa oppimisryhmissä opiskelleiden suoriutumisen ero kymmenjärjestelmän hallinnassa ei kasvanut verrattuna parhaiten menestyneisiin painotetun opetuksen oppilaisiin toisin kuin kontrollikoulussa. Tutkimusprojektin aikana tuli esille, että osa oppilaista tarvitsi vielä pienempää oppimisryhmää kuin yhteisopettajuusryhmissä oli mahdollista tarjota: Erityisopetuksen työmuotojen tulee olla joustavia ja monipuolisia.

AB - Tässä artikkelissa raportoidaan kolmivuotisen tutkimusprojektin tuloksia, jossa oppilaiden matematiikan osaamista seurattiin yläkoulun ajan seurannan pääpainon ollessa kymmenjärjestelmän perusteiden hallinnassa. Koekoulussa oppilaiden (n=153) opetus toteutettiin painotetun opetuksen luokkia lukuun ottamatta oppilaiden oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa joustavissa oppimisryhmissä, ja erityisopetuksen työmuotona oli matematiikan aineenopettajan ja erityisopettajan yhteisopetus. Kontrolliryhmän muodosti toisen yläkoulun oppilaat (n = 58). Toistomittauksissa käytettiin Kymppi 2-kartoitusta, ja aineistoa analysoitiin sekä parametrisesti että epäparametrisesti. Peruskoulun lopussa oppilaiden osaamista arvioitiin parametrisesti matematiikan opetussuunnitelman keskeisiä sisältöjä mittaavalla KTLT-testillä. Oppilaan oppimistarpeen pohjalta muodostetuissa oppimisryhmissä, joissa erityisopetuksen tuki toteutui pääosin yhteisopettajuutena, matematiikassa heikosti menestyvien oppilaiden kymmenjärjestelmän hallinta ja peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman tavoitteet saavutettiin paremmin kuin kiinteissä perusopetusryhmissä erityisopetuksen tuen toteutuessa pelkästään osa-aikaisen erityisopetuksen tukemana. Merkittävänä tuloksena voi pitää sitä, että koekoulun joustavissa oppimisryhmissä opiskelleiden suoriutumisen ero kymmenjärjestelmän hallinnassa ei kasvanut verrattuna parhaiten menestyneisiin painotetun opetuksen oppilaisiin toisin kuin kontrollikoulussa. Tutkimusprojektin aikana tuli esille, että osa oppilaista tarvitsi vielä pienempää oppimisryhmää kuin yhteisopettajuusryhmissä oli mahdollista tarjota: Erityisopetuksen työmuotojen tulee olla joustavia ja monipuolisia.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - matematiikan opetus

KW - yläkoulu

KW - erityisopetus

KW - yhteisopettajuus

KW - joustavat oppimisryhmät

U2 - 10.23988/ad.71163

DO - 10.23988/ad.71163

M3 - Artikkeli

VL - 3

SP - 2

EP - 20

JO - Ainedidaktiikka

JF - Ainedidaktiikka

SN - 2489-5636

IS - 1

ER -